Απογοητευτικά είναι και τα στοιχεία που έδωσε χθες στην δημοσιότητα η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) για την πορεία των θερινών εκπτώσεων, μια μόλις μέρα μετά το υπόμνημα των εμπόρων με κοστολογημένες προτάσεις προς τον Πρωθυπουργό ενόψει ΔΕΘ που θα άρουν αναχρονιστικές και άδικες επιβαρύνσεις και θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και την απασχόληση.
Οι θερινές εκπτώσεις, οι οποίες επίσημα ολοκληρώνονται αύριο, Σάββατο, δεν κατάφεραν να τονώσουν την αγορά, αφού πάνω από τις μισές επιχειρήσεις ήταν απογοητευμένες από τις πωλήσεις! Μάλιστα, σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ οι επιχειρηματίες αξιολογούν την ακρίβεια, την αύξηση του λειτουργικού κόστους, το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα για αγορές και την αύξηση των τιμών προμηθευτών, ως τα πλέον σημαντικά προβλήματα με αρνητική επιβάρυνση.
«Χάθηκε και το στοίχημα…»
Με αφορμή τα ευρήματα της έρευνας ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ Σταύρος Καφούνης σε δηλώσεις του ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Τα αποτελέσματα των θερινών εκπτώσεων έρχονται να συμπληρώσουν το αρνητικό «σερί» της αγοράς από την αρχή του χρόνου. Έξι στις δέκα επιχειρήσεις κατέγραψαν πτώση πωλήσεων, γεγονός που αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη αδυναμία τους να ανακάμψουν. Τα βασικά ορόσημα της χρονιάς –χειμερινές εκπτώσεις, πασχαλινή περίοδος και θερινές εκπτώσεις– χάθηκαν για τον κλάδο. Αυτό που μένει, εκτός από τον ισχνό τζίρο, είναι η ανησυχία χιλιάδων μικρομεσαίων και πολύ μικρών εμπορικών επιχειρήσεων για την πορεία των επόμενων μηνών. Η Πολιτεία οφείλει να προχωρήσει σε άμεσες παρεμβάσεις, στηρίζοντας ουσιαστικά τις επιχειρήσεις που κρατούν ζωντανή την αγορά και την απασχόληση…».
Βασικά ευρήματα
Σύμφωνα λοιπόν με τα βασικά ευρήματα της έρευνα της ΕΣΕΕ:
-Έξι στις 10 (59%) επιχειρήσεις στο λιανικό εμπόριο κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων συγκριτικά με πέρυσι, ενώ μόλις 1 στις 10, κυρίως πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, κατέγραψαν θετικό πρόσημο.
– Ως εκ τούτου, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (47%) εμφανίστηκαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων.
– Η επιθυμία προσέλκυσης καταναλωτών ωθεί 4 στους 10 επιχειρηματίες (37%) να διατηρήσουν τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές και μετά το επίσημο πέρας αυτών, παρά το περιοριστικό θεσμικό πλαίσιο.
– Υπό αυτό το πρίσμα, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι 6 στις 10 επιχειρήσεις υιοθέτησαν ποσοστά εκπτώσεων άνω του 30%, με το «κλιμάκιο έκπτωσης» 31% – 40% να συγκεντρώνει την ισχυρότερη προτίμηση.
– Για σχεδόν 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%) η περίοδος με την υψηλότερη αγοραστική κίνηση ήταν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, εύρημα που πιθανόν συνδέεται και με την έλλειψη ρευστότητας αλλά και τη χρονική συγκυρία καταβολής του επιδόματος αδείας /δώρου.
– Για 7 στις 10 επιχειρήσεις στις οποίες καταγράφηκαν χαμηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο πέρυσι, η μείωση διαμορφώθηκε έως 20%.
– Αντίθετα, για 2 στις 3 επιχειρήσεις που δήλωσαν αύξηση των πωλήσεων, η άνοδος δεν υπερέβη το 10% σε σχέση με πέρυσι.
– Δύο στις 3 επιχειρήσεις υιοθέτησαν τα ίδια, με το καλοκαίρι του 2024, ποσοστά εκπτώσεων.
– Οι μισές (47%) επιχειρήσεις πραγματοποίησαν εκπτώσεις σε όλα ανεξαιρέτως τα εμπορεύματα του καταστήματος.
– Οι μισές (51%) επιχειρήσεις κατέγραψαν χαμηλότερη επισκεψιμότητα σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
– Κατόπιν των παραπάνω, μόνο το 21% των επιχειρηματιών δήλωσε πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένο από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα.
Από την έρευνα προκύπτει ακόμη ότι παρά την ενίσχυση των απομακρυσμένων πωλήσεων, το 45% των επιχειρηματιών δήλωσε πως οι πωλήσεις του φυσικού καταστήματος ήταν περισσότερες από τις ηλεκτρονικές. Αυτό το εύρημα υπογραμμίζει και τα κίνητρα που πρέπει να δοθούν για την περαιτέρω ψηφιακή ωρίμανση της αγοράς.
Επίσης τρεις στις 4 επιχειρήσεις (74%) σημειώνει πως το λειτουργικό της κόστος έχει διογκωθεί περισσότερο από 10% από τις αρχές του έτους έως σήμερα. Στο πλαίσιο αυτό, το 67% των επιχειρηματιών δηλώνει από Καθόλου έως Λίγο ανακουφισμένο από τα μέτρα στήριξης έναντι των ανατιμήσεων και αύξησης του ενεργειακού κόστους.
Σε δεινή κατάσταση
Δεν είναι λοιπόν καθόλου αισιόδοξα τα στοιχεία ερευνών που βλέπουν το φως της δημοσιότητας και αφορούν την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών, αλλά και κατ’ επέκταση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας!
Οι πολίτες το βιώνουν καθημερινά και με κάθε ευκαιρία το επισημαίνουν προς την Πολιτεία (δεν είναι τυχαίο που σε όλες τις δημοσκοπήσεις η ακρίβεια θεωρείται το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα στην Ελλάδα), ζητώντας πολιτικές συγκράτησης των τιμών, πάταξης της αισχροκέρδειας και αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος.
Η Κυβέρνηση από την πλευρά της ενόψει και της ΔΕΘ, προαναγγέλλει πακέτο μέτρων, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, με προτεραιότητα στη μεσαία τάξη, η οποία να σημειωθεί ότι έχει υποστεί μεγάλες επιβαρύνσεις! Η μεσαία τάξη βέβαια κρατά μικρό καλάθι, καθώς οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει είναι πολλές και καταγεγραμμένες! Τα στοιχεία νέας έρευνας του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων (ΙΜΕ) ΓΣΕΒΕΕ, έρχονται να… πιστοποιήσουν την δεινή κατάσταση που βιώνει σήμερα η μικρή και μικρομεσαία επιχειρηματικότητα! Μειωμένος κύκλος εργασιών, υψηλό λειτουργικό κόστος, έλλειψη ρευστότητας και κλειστές κάνουλες χρηματοδότησης! Όπως έγραψε και χθες ο «Π.Λ.» εννέα στις δέκα επιχειρήσεις δήλωσαν αύξηση του λειτουργικού κόστους, ενώ οι μισές ανέφεραν μείωση του κύκλου εργασιών το α’ εξάμηνο του 2025.