Home » Προηγούμενη απόφαση-οδηγός: Τράπεζα καλείται να αποζημιώσει πελάτη για απάτη phishing

Προηγούμενη απόφαση-οδηγός: Τράπεζα καλείται να αποζημιώσει πελάτη για απάτη phishing

Απο Αναστασία Δεκάκη
0 σχόλια 2 λεπτά διάβασμα

 

Ρεπορτάζ: Ελένη Παπαδημητρίου 

Μια πρόσφατη απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης αναμένεται να αποτελέσει νομικό προηγούμενο για εκατοντάδες περιπτώσεις πελατών που έχουν χάσει τις οικονομίες τους από διαδικτυακές απάτες. Το δικαστήριο δικαίωσε φαρμακοποιό της Θεσσαλονίκης που έχασε 145.000 ευρώ, επιδικάζοντας του την επιστροφή του μεγαλύτερου μέρους του ποσού.

Σύμφωνα με την απόφαση, η τράπεζα φέρει την κύρια ευθύνη για την απώλεια των χρημάτων, καθώς όφειλε να προστατεύσει τον λογαριασμό του πελάτη από ασυνήθιστες συναλλαγές, κάτι που δεν έπραξε.

Πώς έπεσε θύμα ο φαρμακοποιός

Ο 40χρονος φαρμακοποιός έλαβε ένα τηλεφώνημα από άγνωστο που προσποιήθηκε τον αστυνομικό, παραγγέλλοντας προϊόντα αξίας 115 ευρώ. Λίγο αργότερα, έλαβε στο κινητό του ένα μήνυμα με σύνδεσμο που παρέπεμπε σε ψεύτικο προφίλ της τράπεζας (μέθοδος phishing). Νομίζοντας ότι θα έπρεπε να πληκτρολογήσει τους κωδικούς του για να λάβει το έμβασμα, έδωσε άθελά του πρόσβαση στους δράστες. Οι επιτήδειοι κατάφεραν να μεταφέρουν συνολικά 145.000 ευρώ από τον λογαριασμό του σε ελάχιστο χρόνο.

Η τράπεζα γνώριζε αλλά δεν ενήργησε

Αυτό που προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση στο δικαστήριο ήταν το γεγονός ότι η τράπεζα είχε διαπιστώσει ασυνήθιστη δραστηριότητα στον λογαριασμό του φαρμακοποιού. Ποτέ στο παρελθόν δεν είχαν γίνει τόσο μεγάλες και συνεχόμενες μεταφορές χρημάτων, έως και 70.000 ευρώ, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

Αν και υπάλληλος της τράπεζας τηλεφώνησε στον πελάτη για να τον ρωτήσει για τις συναλλαγές, εκείνος αρνήθηκε αμέσως ότι ήταν δικές του. Παρόλα αυτά, η τράπεζα δεν μπλόκαρε τις συναλλαγές και επέτρεψε την ολοκλήρωσή τους, με αποτέλεσμα την απώλεια των χρημάτων.

Ο συνήγορος του θύματος, Χρήστος Παππάς, δήλωσε στη Voria.gr ότι η απόφαση αναγνωρίζει πως οι τράπεζες έχουν την κύρια ευθύνη σε τέτοιες υποθέσεις, καθώς οφείλουν να ελέγχουν τις ύποπτες κινήσεις.

Η απόφαση του δικαστηρίου

Το δικαστήριο έκρινε ότι ο φαρμακοποιός είχε ελαφρά αμέλεια επειδή παραπλανήθηκε από το μήνυμα. Ωστόσο, αναγνώρισε ότι η τράπεζα φέρει το μεγαλύτερο βάρος της ευθύνης. Συγκεκριμένα:

  • Επιβάλλει στην τράπεζα την επιστροφή 144.000 ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 1.000 ευρώ χρεώνονται στην αμέλεια του πελάτη.

  • Της επιδικάζει αποζημίωση 500 ευρώ για ηθική βλάβη.

  • Την καταδικάζει στα δικαστικά έξοδα.

Η δικαστική απόφαση επισημαίνει ότι παρόλο που τέτοιου είδους απάτες είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο, η τράπεζα δεν είχε λάβει τα απαραίτητα μέτρα πρόληψης, όπως η τηλεφωνική επικοινωνία με τον δικαιούχο ή η καθυστέρηση μετακίνησης των κεφαλαίων σε περιπτώσεις ύποπτων συναλλαγών.

Η απόφαση αυτή αποτελεί μια σημαντική δικαίωση για τους καταναλωτές και στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στις τράπεζες για την αναγκαιότητα ενίσχυσης των μέτρων ασφαλείας τους.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αφήστε ένα σχόλιο