Αγαπητοί
φίλοι και σύντροφοι,
μας να γιορτάζουμε τη συμπλήρωση μιας εκατονταετηρίδας ασίγαστης πάλης του
κόμματός μας, για να γίνει η ανάγκη ιστορία, για την επαναστατική ανατροπή της
καπιταλιστικής κοινωνίας, με την επαναστατική μουσική της Καντάτας για τη
Μακρόνησο και της Σπουδής για τον Μαγιακόφσκι.
έχοντας δίπλα μας, μαζί μας, τον δημιουργό τους, τον Θάνο Μικρούτσικο, που
αφιερώνει τη σημερινή συναυλία -καθώς και τις άλλες δύο που θα ακολουθήσουν,
στη Θεσσαλονίκη και τη γενέτειρά του την Πάτρα- στα 100 χρόνια του
Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας.
γιατί γίνεται σε μια περίοδο, κατά την οποία τα σύννεφα του πολέμου για τον
έλεγχο των αγορών, των πηγών και των δρόμων μεταφοράς Ενέργειας, μέσα σε όξυνση
όλων των αντιθέσεων και ανταγωνισμών ιμπεριαλιστικών κρατών, πυκνώνουν στην
περιοχή μας, στο Αιγαίο, στα Δ. Βαλκάνια, την Κύπρο, την Αν. Μεσόγειο και Μέση
Ανατολή.
συνεχή χρονιά ο ελληνικός λαός ματώνει από την οικονομική καπιταλιστική κρίση,
τα μνημόνια, τους αντιλαϊκούς νόμους, από τις πολιτικές της ΕΕ, του ΔΝΤ και των
κυβερνήσεών τους. Τόσο των προηγούμενων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, όσο και της
σημερινής των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
υπερασπίζονται τις ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ, την ΕΕ, το μεγάλο κεφάλαιο, γονατίζουν το λαό
και τη νεολαία μας, την ίδια στιγμή που άλλοι πουλάνε πιστοποιητικά εθνικοφροσύνης,
όπως η ΝΔ και άλλοι πουλάνε πιστοποιητικά δήθεν ηθικής της αριστεροφροσύνης
τους, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ.
είναι εδώ, η ηθική του έθνους των εργατών, των αγροτών, των αυτοαπασχολούμενων,
των λαϊκών οικογενειών είναι εδώ.
εξακολουθούν κι αγωνίζονται για μια καλύτερη ζωή και δεν σπέρνουν αυταπάτες
εξανθρωπισμού της βαρβαρότητας του συστήματος.
συνέχειας των ηρωικών αγώνων του λαού μας και ιδιαίτερα κορυφαίων του στιγμών
του ΕΑΜ, του ΕΛΑΣ, της ΕΠΟΝ, της Εθνικής Αλληλεγγύης, του ΔΣΕ, όλων των
αλύγιστων της ταξικής πάλης που βασανίστηκαν, εξορίστηκαν, εκτελέστηκαν, στα
κάτεργα της άρχουσας τάξης και του φασισμού, αλλά στάθηκαν όρθιοι και τα μηνύματά
τους μας εμπνέουν μέχρι σήμερα στον αιώνα τον άπαντα.
πάει πολύ μακριά, γιατί “η υπόθεση του προλεταριάτου, ο κομμουνισμός, είναι
η πιο καθολικά ανθρώπινη, η βαθύτερη, η πιο πλατιά”.
στο νέο αιώνα της δράσης μας, είμαστε σίγουροι ότι “έτσι κι αλλιώς η γη θα
γίνει κόκκινη”.
της ΚΝΕ δήλωνες: «Εδώ είναι ο κόσμος μου,
εδώ είναι οι άνθρωποί μου».
πάνω από 43 χρόνια – το τελευταίο μισό δηλαδή ολόκληρης σχεδόν της ζωής του
κόμματός μας – εμπνέονται, εμψυχώνονται, αισθάνονται, κατανοούν τον κόσμο και
αγωνίζονται να τον αλλάξουν, συντροφιά με τη μουσική σου, μέσα και από τη
μουσική σου.
συγκεντρώσεις.
όπως σ’ εκείνες ενάντια στον πόλεμο και τον διαμελισμό της Γιουγκοσλαβίας που
από τους πρώτους έδωσες το “παρών”!
απόλυτα τον σκοπό, τον οποίο από το ξεκίνημά σου, όρισες για την τέχνη σου.
βάρβαρη πραγματικότητα, αλλά να αποκαλύπτει τις αιτίες της.
επενεργήσουν σ’ αυτή την πραγματικότητα, να την ανατρέψουν, να την
εξανθρωπίσουν.
χρόνια τώρα – στρατευμένη και η πολιτική του κόμματός μας, του ΚΚΕ.
φορά πήρες μέρος στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ και μάλιστα ως μέλος της Οργανωτικής του
επιτροπής.
για να παρουσιάζονται στο Φεστιβάλ, πρωτότυπες καλλιτεχνικές δουλειές,
δηλώνοντας, πως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να χαρίσουμε την πρωτοπορία της
τέχνης στους αστούς.
αναγνωρίζει τη μεγάλη συνεισφορά σου στη διεύρυνση της πολιτιστικής
φυσιογνωμίας μας.
– σε μορφή και περιεχόμενο – τέχνης.
ψευτοκουλτουριάρικη πρωτοπορία.
ανανεώσεις – αποκλειστικά στη μορφή – να κάνει δήθεν ευχάριστο, το αμετάβλητο
περιεχόμενο της τέχνης της: Τη συντηρητική ιδεολογία που τη διαπνέει.
η αστική πολιτική. Όπου με τεχνάσματα στη μορφή και κάθε είδους απάτες,
προσπαθεί να συσκοτίσει το εκμεταλλευτικό περιεχόμενο της καπιταλιστικής
κυριαρχίας.
σου.
αναπτύσσεται μόνο μέσα από τον δεσμό της με τα πιο πρωτοπόρα στοιχεία της ανερχόμενης
τάξης, της εργατικής.
σύνολο της κοινωνικής πραγματικότητας.
πεδίο της, για να την κατακτήσουν.
Θάνου Μικρούτσικου που γι’ αυτούς τους λόγους αγαπήσαμε και αγαπάμε:
οριζόντων.
κανείς όλο το έργο του Μικρούτσικου.
τραγούδια σε στίχους των σημαντικότερων Ελλήνων και ξένων ποιητών, έχει
συνθέσει μουσική για θέατρο στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Για μπαλέτο,
κινηματογράφο, τηλεόραση. Αλλά και δεκάδες έργα πειραματικής μουσικής, καθώς
και όπερα.
μεγάλων δημιουργών.
ο Σικελιανός, ο Χειμωνάς, ο Μπρεχτ, ο Λόρκα, ο Ρεμπώ.
Μικρούτσικος, δεν επαναλαμβάνεται.
επαναπαύεται.
από τον εαυτό του, τον οποίο σε κάθε έργο του καταφέρνει να τον ξεπερνά
διαλεκτικά.
ένα καινούριο, παραπάνω κάθε φορά επίπεδο.
κατακτήσει το δικό του, μοναδικό αποτύπωμα στη μουσική.
σύγχρονης γλώσσας.
γκάμας αναφορών:
δημοτικό τραγούδι, ως το ρεμπέτικο, την τζαζ, τη ροκ.
μουσικής.
δισκογραφική δουλειά του – τα «Πολιτικά Τραγούδια» (1975) – εντυπωσίασε με το
μελωδικό δυναμισμό του.
στιβαρούς, επικούς τόνους με λυρικούς και τρυφερούς.
έτσι που τα νοήματά του να χαράζονται ανεξίτηλα στη μνήμη.
κόκκινη», έγινε σύνθημα που ως τις μέρες μας υποδηλώνει την αφοσίωση στην πάλη
που θα επιβάλλει τον επαναστατικό μετασχηματισμό της κοινωνίας, τη νίκη της
εργατικής εξουσίας.
φόρμα του, ένα χρόνο μετά, το 1976, έκανε ολοφάνερη την τάση του Θάνου
Μικρούτσικου να ανοίξει νέους δρόμους στη μουσική μας πραγματικότητα είναι «Η
Καντάτα για τη Μακρόνησο».
αλλόκοτης, ατονικής μουσικής, με τις απόκοσμες κραυγές και τους ψίθυρους των
ηθοποιών, είναι σα να ζεις όλο τον εφιάλτη, όλο τον παραλογισμό και τη φρίκη
της Μακρονήσου.
υπέροχα μελωδικό τραγούδι του Ντικ, με τον εξαίσιο στίχο του Ρίτσου.
μην ξεχάσουμε το σκύλο μας το Ντικ, της ομάδας του Μούδρου, που τον σκοτώσαν οι
χωροφυλάκοι, γιατί αγάπαγε πολύ τους εξόριστους».
κόσμο, ψυχικού μεγαλείου και ηθικής ανάτασης.
αντιπαραθέτει την ελπίδα και την ανθρωπιά του.
τέλεια διάσταση του κόσμου αυτού με τον παλιό, εκμεταλλευτικό κόσμο της
βαρβαρότητας.
είχε εντάξει τα ποιήματα του «Πέτρινου Χρόνου» στον τόμο με τα «Επικαιρικά»
έργα του, ο Μικρούτσικος συνέλαβε και απέδωσε, και μουσικά, τη διαχρονική αξία
τους, αποκαλύπτοντας το εσωτερικό τους στρώμα.
ανθρωπισμό, που μπορεί να ανθίζει και να αναπτύσσεται κάτω και από τις πιο
ακραίες συνθήκες πόνου και απόγνωσης, κατανικώντας ακόμη και το θάνατο.
έρχεται από το μέλλον, έτσι και η φόρμα της «Καντάτας», φέρνει ως τις μέρες
μας, στοιχεία του μέλλοντος στη μελοποίηση.
«Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι», του ποιητή της Οκτωβριανής
Σοσιαλιστικής Επανάστασης, αυτού του μεγαλύτερου κατορθώματος στην ανθρώπινη
Ιστορία, μεταφρασμένα από το Γιάννη Ρίτσο.
διαφορετικά. Γιατί, για τον Μικρούτσικο, η φόρμα ενός έργου, δεν είναι τίποτε
άλλο, πέρα από την τέλεια οργάνωση του περιεχομένου του.
τέχνη είναι αυτό που του υπαγορεύει την ανανέωση στη φόρμα και όχι κάποια
επιδίωξη να εντυπωσιάσει με εξωτερικούς, τυπικούς, άρα ψεύτικους, νεωτερισμούς.
δικαιολογημένα. Σε μια περίοδο που το πολιτικό τραγούδι βρισκόταν στον Κολοφώνα
της δόξας του, τι το καινούργιο έφερε ο Μικρούτσικος στο περιεχόμενο, που δεν
το είχαν οι άλλοι σημαντικοί συνθέτες μας;
Μπρεχτ πρωτογενώς, έξω από τις ανάγκες κάποιας θεατρικής παράστασης;
δίσκος μελοποιημένου Μπρεχτ – του Τάσου Γκρους – ήταν ένας και μοναδικός: ο
Θάνος Μικρούτσικος.
Μπρεχτ – «τον σημαντικότερο και υποδειγματικότερο μαρξιστή καλλιτέχνη του 20ου
αιώνα», σύμφωνα με τους χαρακτηρισμούς του ίδιου του συνθέτη, κατά την
εξαιρετική εισήγησή του στο Επιστημονικό Συνέδριο της ΚΕ του ΚΚΕ για τον Μπρεχτ
με θέμα την αποστασιοποίηση στη μουσική- προσδίδει κάτι πιο βαθύ και προωθημένο
στη δημιουργία του.
φιλοδοξία, που πρώτος ο Μπρεχτ εισήγαγε στην τέχνη, να συμβάλλει μέσα από αυτή,
στη διαμόρφωση συνειδητοποιημένου και ενεργητικού κοινού.
να αλλάξει τον κόσμο.
συνείδηση που δημιουργούν οι καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής, επιστρατεύει τη
μέθοδο της αποστασιοποίησης στην τέχνη του θεάτρου.
τεχνικών και ευρημάτων, που αποσκοπούν να αποδομήσουν παγιωμένες αντιλήψεις,
για το κοινωνικά παραδεκτό και αυτονόητο.
παρασυρθεί από το μύθο και να ταυτιστεί συναισθηματικά με τους χαρακτήρες.
με κριτική ματιά, τις διαδραματιζόμενες κοινωνικές καταστάσεις.
αποκτώντας τελικά ανατρεπτική συνείδηση.
συνεργάτες του Μπρεχτ στη μουσική: Οι σπουδαίοι συνθέτες Κουρτ Βάιλ, Χανς
Άισλερ και Πολ Ντεσάου.
αφομοίωσης, από το Θάνο Μικρούτσικο, των τρόπων που λειτουργεί η
αποστασιοποίηση στη μουσική -μια μελέτη που καθόρισε γενικότερα την ιδεολογική
και αισθητική του συγκρότηση- είναι το έργο του «Μουσική Πράξη στο Μπρεχτ».
πραγματικότητα, στο οποίο η πρωτοπόρα, επαναστατική ποίηση, βρίσκει την
πρωτοπόρα, επαναστατική μουσική αναλογία της, στον υψηλότερο βαθμό.
πράγματα στην πολιτική και κοινωνική ζωή μας.
Μικρούτσικου.
στόχους.
καταστάσεων και της ανθρώπινης ψυχής.
επιδίωξή του, να οξύνει την κριτική μας στάση απέναντι στην πραγματικότητα.
ποιο είναι το στοιχείο που κάνει την τέχνη του Μικρούτσικου να ξεχωρίζει, το
ειδοποιό χαρακτηριστικό της, θα κατέληγε, στην ικανότητά του να δημιουργεί πιο
βαθιά και σταθερά συναισθήματα, που πηγάζουν από τη σκέψη.
σκέψης, καρδιάς και μυαλού, που διαπερνά τη δημιουργία του.
κινητοποιούμε σε δύο επίπεδα, το ιδεολογικό και το αισθητικό.
προσκαλώντας μας να συμμετέχουμε στην προσπάθεια της δημιουργίας του.
να μελοποιήσει, δεν είναι και οι ευκολότεροι.
ποίησης που προαναφέρθηκαν και φτάνοντας μέχρι τους σύγχρονους ποιητές και στιχουργούς
μας, όπως ο αξέχαστος Άλκης Αλκαίος, τον οποίο πρώτος ανακάλυψε από κάποια
ποιήματά του δημοσιευμένα στο Ριζοσπάστη.
Τριπολίτης, ο Οδυσσέας Ιωάννου, η Λίνα Νικολακοπούλου, ο Γιώργος Κακουλίδης, ο Φώντας Λάδης και
άλλοι.
δυσκολία της γραφής και της εκτέλεσής της, η μουσική του, κατορθώνει να
επικοινωνεί θαυμάσια με τους απλούς, λαϊκούς ανθρώπους.
της «Πιρόγας».
είναι το πολύ εύκολα κατανοητό. Ό,τι δηλαδή, σε τελευταία ανάλυση, αναπαράγει
τη νωθρότητα του μυαλού. Ό,τι συμμορφώνεται με το άνωθεν επιβεβλημένο, κυρίαρχο
γούστο- φορέα της αστικής ιδεολογίας.
το γιγάντιο πλέγμα των λαϊκών συμφερόντων, από τα πιο φανερά ως τα πιο μύχια,
όπως έλεγε κι ο Μπρεχτ.
εδώ στο πιο δημοφιλές έργο του:
των Οριζόντων που το ακολούθησε, συμπληρωμένο και ξαναδουλεμένο, έργα που
καταξιώνουν την ποίηση του Καββαδία.
και κοινωνικό περιεχόμενό της: Την αιτία της συμπάθειάς του για τους ναυαγούς
της θάλασσας και της ζωής, που είναι το μίσος για τους δυνάστες τους και ο
θαυμασμός για εκείνους που αρνούνται τις συμβάσεις.
παλεύουν για μια ελεύθερη και δίκαια ζωή, στην έξοχη μελοποίηση του Φεντερίκο
Γκαρθία Λόρκα.
πολλών ικανοτήτων και προϊόν σκληρής εργασίας και μελέτης, ο Θάνος
Μικρούτσικος, εκτός από κορυφαίος συνθέτης με διεθνή αναγνώριση και
σταδιοδρομία, διαθέτει και ένα πλήθος άλλα χαρίσματα.
πιανίστας.
έχουν ερμηνεύσει ορισμένοι από τους μεγαλύτερους τραγουδιστές μας, με πρώτη την
ανεπανάληπτη Μαρία Δημητριάδη -αυτή τη λέαινα του πολιτικού τραγουδιού- κι
έπειτα τον αλησμόνητο Δημήτρη Μητροπάνο, ο Μικρούτσικος, είναι ο καλύτερος
ερμηνευτής μιας μεγάλης κατηγορίας τραγουδιών του.
και γενικότερα η παρουσία του στη σκηνή είναι συναρπαστική.
μαθηματικά και τη μουσική, είναι ένας βαθιά μορφωμένος και πλατιά
καλλιεργημένος άνθρωπος σε πολλούς τομείς της ανθρώπινης δημιουργίας.
την αισθητική και τη λογοτεχνία.
ποιητικές παραστάσεις για τον Μπρεχτ και τον Χικμέτ, που έγιναν στον Περισσό,
ήταν άψογη.
συνέδριο της ΚΕ του ΚΚΕ για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Ρίτσου
διαπιστώσαμε ότι αυτός που έδωσε την πιο εύστοχη και συγκροτημένη αντίληψη της
σκέψης του ποιητή, αυτός που ξεκλείδωσε τους κώδικές του, ήταν ο Μικρούτσικος
με το CD
που επιμελήθηκε το 2001: «Γιάννης Ρίτσος: του απείρου εραστής».
μουσική εργασία που έχει κάνει πάνω στην ποίηση και τις μεταφράσεις του Ρίτσου
δεν περιορίζεται στη σύνθεση τραγουδιών.
δωματίου. Όπως και την όπερά του «Η επιστροφή της Ελένης».
τρέφει γι’ αυτόν – τον οποίο θεωρεί από τις μεγαλύτερες ποιητικές φυσιογνωμίες
του 20ου αιώνα.
της τέχνης που γνώρισε στη ζωή του στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αυτόν θεωρεί
το Δάσκαλό του.
τις συμβουλές του, σε οριακές καμπές της ζωής του, που του έλυσε κρίσιμα
ερωτήματα και αντιφάσεις, στα πρώτα χρόνια της καλλιτεχνικής του διαδρομής.
πολιτική, της ενότητας μορφής και περιεχομένου, της σημασίας που έχει η
σύγχρονη κάθε φορά μορφή για το έργο τέχνης.
θα απολαύσουμε, «έσκισε τον όγκο» των 42 ετών από τότε που πρωτοπαρουσιάστηκε.
ακόμη για χρόνια πολλά.
κόκκινα στάδια».
αφιέρωσαν το έργο τους.
μόνο μιας συγκεκριμένης περιόδου, αλλά ολόκληρης της ιστορικής εποχής μας.
καλλιτεχνικά έργα που πέτυχαν αντίστοιχους στόχους, αποτελεί Μνημείο.
ενέπνευσαν, τις χιλιάδες των κομμουνιστών και κομουνιστριών που βασανίστηκαν,
εξορίστηκαν, εκτελέστηκαν από τους Δεινόσαυρους και τους Γύπες της αστικής
πολιτικής.
τον πιο προωθημένο στόχο της ανθρωπότητας.
ακόμη και στις πιο άγριες καταστάσεις, εκατοντάχρονη πάλη του κόμματός μας για
το σοσιαλισμό-κομμουνισμό.
μέσα από την πείρα και τα συμπεράσματα της διαδρομής του.
Ιστορία να γίνει σιωπή»…
εκφράζουμε από μέρους της ΚΕ του ΚΚΕ ένα μεγάλο, ολόθερμο ευχαριστώ στο Θάνο
Μικρούτσικο για τη συμβολή του στην πραγματοποίησή της.
προσφορά του μέσα από την τέχνη του.
στόχους, τις επιδιώξεις και τις αξίες του Κόμματός μας, για έναν ανώτερο
ανθρώπινο πολιτισμό σε όλες του τις εκφάνσεις.
και όλους τους συντελεστές της σημερινής συναυλίας, τους σπουδαίους ερμηνευτές.
Θωμαίδη, τον Μίλτο Πασχαλίδη, όλους τους μουσικούς, τους τεχνικούς.
βραδιά που θα μας χαρίσεις, αλλά και για την συνολική σου προσφορά, εκ μέρους
της ΚΕ του ΚΚΕ, να σου παραδώσω συμβολικά μια τιμητική πλακέτα και ένα
πρωτότυπο χαρακτικό έργο από το Αρχείο του ΚΚΕ, που έφτιαξε ο χαράκτης –
ζωγράφος σύντροφος Γιώργος Φαρσακίδης, την περίοδο 1949-1950 κι ενώ βρισκόταν
εξόριστος στο Κολαστήρι της Μακρονήσου.