Home » ΤΑ ΜΕΓΑΛΕΠΉΒΟΛΑ ΣΧΕΔΙΑ ΚΑΙ Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΒΑΡΛΑΜΗ

ΤΑ ΜΕΓΑΛΕΠΉΒΟΛΑ ΣΧΕΔΙΑ ΚΑΙ Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΒΑΡΛΑΜΗ

Απο Αναστασία Δεκάκη
0 σχόλια 6 λεπτά διάβασμα

 

Πριν από πολλά χρόνια (γύρω στα 1995-97) ένας καθηγητής καλών τεχνών, με καταγωγή από την Βέροια και εγκαταστημένος στην Βιέννη, προτείνει στον Δήμο Έδεσσας την δημιουργία ενός εικαστικού έργου που το εμπνεύστηκε από τον Μέγα Αλέξανδρο και το ονόμασε ” ο Πύργος του Αλέξανδρου” ή ο ” Πύργος της Έδεσσας” με πιθανή τοποθεσία εγκατάστασης την άκρη του βράχου της πόλης και σκοπό την μετάδοση του πνεύματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην οικουμένη. 

Αντιπροσωπεία του τότε Δημοτικού συμβουλίου πήγε στην Βιέννη για να δεί από κοντά το έργο του Βαρλαμη, ενώ τον Οκτώβριο του 1996 ο καλλιτέχνης δημιουργεί μια έκθεση στο ισόγειο του κτιρίου του Δήμου Έδεσσας με την παρουσία του προέδρου της Δημοκρατίας Κ.Στεφανόπουλου στα εγκαίνια.

Το όραμα του, ο καθηγητής το ανέπτυξε σε σχετική με το θέμα παρουσίαση που έγινε με συμμετοχή αρχών και κοινού.
Βρέθηκα στην εκδήλωση και διατύπωσα ανοικτά τις απορίες μου σχετικά με την σημασία του Πύργου και πώς ταυτίζεται με τον Μέγα Αλέξανδρο, το κόστος της ιδέας του, τον τρόπο και την σκοπιμότητα του έργου αυτού αλλά δεν πήρα ικανοποιητική απάντηση.
Τελικά, όπως όλα τα μεγαλεπήβολα σχέδια που έχουν σαθρές βάσεις, έτσι και αυτό ναυάγησε, ο καθηγητής εκτός από την πλουσιοπάροχη αμοιβή του για την έκθεση και την πρόταση του για τον Πύργο της Έδεσσας (όπως λέμε ο Πύργος της Πίζας) δεν εμφανίστηκε για να ολοκληρωθεί το έργο, ο Δήμος Έδεσσας μπήκε σε φάση ενδοσκόπησης και η Έδεσσα έχασε άλλη μια… ευκαιρία να γίνει…διεθνές πολιτιστικό κέντρο.
ΔΥΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΕΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΊΑ !
Αυτές οι δύο φωτογραφίες είναι πρόσφατες και έχουν ιδιαίτερη σημασία επειδή δείχνουν τα επίπεδα της ευαισθησίας κάποιων…
Κατ αρχήν, αφορούν και οι δύο ένα μέρος περίφραξης οικοπέδου και έχουν τοποθετηθεί από την δημοτική αρχή ή με υπόδειξη της για να μην προσεγγίζουν πεζοί και για την αποφυγή ατυχήματος.
Η πρώτη φωτογραφία δείχνει περίφραξη επιμελημένη, με κάποιο καλλιτέχνη να εκθέτει έργα ζωγραφικής και είναι σε ένα δρόμο του Δυρραχίου Αλβανίας. Η δεύτερη φωτογραφία δείχνει πρόχειρα τοποθετημένη περίφραξη με συνθήματα και πεταμένα υλικά, ίσως μεταλλικές γλάστρες κάποτε, στον” ιστορικό τόπο” την διατηρητέα συνοικία Βαρόσι Έδεσσας.
Τα συμπεράσματα είναι δικά σας, αλλά τα σχόλια σας αφορούν όλους μας…
Ο ΦΑΡΟΣ ΤΗΣ ΑΛΕΞΆΝΔΡΕΙΑΣ
Ή Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΒΑΡΛΑΜΗ !!!
Από τα, αλήστου μνήμης, μεγαλεπήβολα σχέδια που απέτυχαν εν τη γενέσει τους, αφού κόστισαν στο Δήμο Έδεσσας.. ένα σκασμό λεφτά και στην πορεία αποδείχτηκαν πομφόλυγες, ο… Πύργος του Αλέξανδρου ή όπως τον λέγανε κάποιοι, ο πύργος του ΒΑΡΛΑΜΗ, από το όνομα του καλλιτέχνη που το εμπνεύστηκε και το πούλησε στους ιθαγενείς, δηλαδή στους ντόπιους, τους εδεσσαίους με άλλα λόγια. Μήπως θυμάστε τι απέγινε;; Όχι. Μήπως θυμάστε πόσο κόστισε η…πρόταση;; Ούτε. Μήπως θυμάστε… αλλά τα υπόλοιπα θα τα πούμε άλλη φορά.
ΕΔΕΣΣΑΙΟΙ ΠΡΌΣΚΟΠΟΙ, ΣΑΝ ΣΉΜΕΡΑ, ΠΡΙΝ 60 ΧΡΌΝΙΑ ΣΤΗ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ ΕΠΑΝΟΜΗΣ
φωτο 5

Τον Ιούλιο του 1965 οι εδεσσαίοι πρόσκοποι κατασκήνωσαν για δύο εβδομάδες στην παραλία της Επανομής Θεσσαλονίκης, στο γνωστό ως Κτήμα Καραγκιόζη.

Αρχηγός της κατασκήνωσης ήταν ο αγαπητός σε όλους, αείμνηστος έφορος προσκόπων Άκης Κοκκινίδης πλαισιούμενος από ένα έμπειρο επιτελείο βαθμοφόρων που εικονίζεται σε αυτή την αναμνηστική ιστορική φωτογραφία.
Διακρίνονται όρθιοι από αριστερά : Στάθης Πιπλικάτσης, Κώστας Τσακιρίδης, Κατερίνα Τρυψιάνη, Μιχάλης Τζώγας, Άρης Παπαγιάννης. Καθιστοί : Βασίλης Παϊσογλου, Νίκος Σεραφείμ, Τρύφων Τσαρβένας, Γιώργος Λυπαρίνης.
ΣΑΝ ΣΉΜΕΡΑ, ΠΡΙΝ ΑΠΟ 52 ΧΡΌΝΙΑ, ΤΟ “ΝΑΙ” και το “ΌΧΙ”

Ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που κάποιο έντυπο τόλμησε να κάνει σοβαρή αντίσταση στο καθεστώς της επταετίας όπως αυτό διαμορφώνεται αμέσως μετά από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου. Ένα από αυτά είναι τα ” Πολιτικά Θέματα” που εξέδωσε ο δημοσιογράφος Γιάννης Χόρν (αδελφός του Δημήτρη Χορν) λίγο πριν το γνωστό “δημοψήφισμα” για το πολίτευμα της χώρας, τον Ιούλιο του 1973, το γνωστό ” Ναι ή Όχι” που κατέληξε στην μεταβολή του πολιτεύματος από Βασιλευόμενη Δημοκρατία σε Προεδρική Δημοκρατία με πρόεδρο τον Γεώργιο Παπαδόπουλο και αντιπρόεδρο τον Οδυσσέα Αγγελή, για θητεία οκτώ ετών (ποσοστό του Ναι, 66.25%}.

Το δημοψήφισμα έγινε σαν σήμερα, δηλαδή στις 29 Ιουλίου (ημέρα Κυριακή ), με μια πολύ έντονη προετοιμασία για την υπερψήφιση του “Ναι” από όλα σχεδόν τα ΜΜΕ, με εξαίρεση ορισμένες φωνές, όπως αυτή των “Πολιτικών Θεμάτων ” του Χορν, που τα τέσσερα αντίτυπα, αυτά της φωτογραφίας, υπάρχουν στο αρχείο μου. Το περιοδικό κυκλοφόρησε μόνο σε ορισμένα σημεία της Αθήνας, (είχε απαγορευτεί η διανομή του από το πρακτορείο τύπου ) και εγώ τα προμηθεύτηκα με προσωπική …προσπάθεια από ένα περίπτερο του κέντρου, αφού ο περιπτεράς με πέρασε από… face control !!!
Η ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΊΑ ΤΩΝ ΕΔΕΣΣΑΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ, ΠΡΙΝ ΑΠΌ 51 ΧΡΌΝΙΑ !!!

Οι εδεσσαίοι δεν έμειναν ασυγκίνητοι στο δράμα των Κυπρίων αδελφών μας, μετά τον Αττίλα, πριν 51 χρόνια ακριβώς, αλλά αμέσως άρχισαν μια μεγάλη σταυροφορία για την συγκέντρωση τροφίμων μεγάλης διάρκειας και ρούχων.

Έτσι, με τον συντονισμό των προσκόπων της πόλης ετοιμάζονται δέματα που στάλθηκαν σε σημείο συγκέντρωσης και στην συνέχεια στην Κύπρο.
Η σχετική φωτογραφία και η λεζάντα είναι από την εφημερίδα ΠΕΛΛΑ, τον Οκτώβριο του 1974.
ΟΤΑΝ ΟΙ ΕΔΕΣΣΑΙΟΙ ΕΝΙΣΧΥΑΝ
ΤΟΥΣ ΚΎΠΡΙΟΥΣ ΑΔΕΛΦΟΥΣ

Μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο και την δημιουργία χιλιάδων προσφύγων που αναγκάστηκαν να αφήσουν τα σπίτια τους και να μετακινηθούν στις νότιες περιοχές του νησιού, από όλη την Ελλάδα αρχίζει ένας αγώνας συμπαράστασης με αποστολή τροφίμων, ρούχων και χρημάτων με πρωτοβουλία των δημοτών. Έτσι και οι ΕΔΕΣΣΑΙΟΙ κινητοποιήθηκαν και έκαναν εράνους για να βοηθήσουν τους Κύπριους αδελφούς, με κάθε τρόπο.

Στην εφημερίδα ΠΕΛΛΑ, με εκδότη τον Άρη Παπαγιάννη, δημοσιεύεται τον Οκτώβριο του 1974 η παρακάτω ανακοίνωση για την προβολή της ταινίας ” Υποβρύχιο Παπανικολής” τα έσοδα της οποίας διατέθηκαν για την Κύπρο.
ΠΑΝΑΚΡΙΒΑ ΤΑ ΦΡΟΎΤΑ
ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ !!

Εκτός από το ότι πληρώνουμε πανάκριβα το ηλεκτρικό ρεύμα που παράγουν οι ιδιώτες με την συνδρομή του ζωοδότη ηλίου και με την σύμπραξη του ανέμου (πράσινη ενέργεια) όπου οι παθητικές ηλεκτρογεννήτριες απλά τοποθετούνται και λειτουργούν χωρίς προσωπικό, ενώ πρώτα η εξόρυξη του λιγνίτη και η λειτουργία των θερμοηλεκτρικών σταθμών απαιτούσε την παρουσία εκατοντάδων υπαλλήλων, αλλά κατά ένα περίεργο τρόπο, τότε, πληρώναμε το ρεύμα τρεις και τέσσερις φορές φθηνότερα.

Εκτός από το ότι πληρώνουμε χρυσάφι τα φρούτα που παράγονται στο τόπο μας, δίπλα μας, αυτά που κάποτε τα πέταγαν οι παραγωγοί στις χωματερές και αποζημιώνονταν γι’αυτό, επειδή έπρεπε να κρατηθούν οι τιμές σε ένα λογικό επίπεδο, λόγω υπερπαραγωγής, όπως μας λέγανε.
Εκτός από το ότι εγώ ποτέ δεν κατάλαβα γιατί το κεράσι και το ροδάκινο, χωρίς μεταφορικά και μεσάζοντες, μόλις 1-2 χιλιόμετρα από τα χωράφια, το πληρώνω όπως ο κάτοικος των Βρυξελλών…
έφτασε η ώρα να αναρωτιέμαι γιατί σήμερα που πήγα στην λαϊκή αγορά της Έδεσσας (όπου παράγονται τα κεράσια και τα ροδάκινα) και δεν πήγα στην λαϊκή αγορά των Βρυξελλών έπρεπε να πληρώσω 2,50 ευρώ το κιλό, που αντιστοιχεί σε τέσσερα (4) ροδάκινα.
Πήγα, κατόπιν, στο σουπερμάρκετ και είδα ροδάκινα το κιλό 1,79 και δίπλα μπανάνες 1,69 το κιλό.
Οι μπανάνες έρχονται από την άλλη πλευρά του πλανήτη, από χώρες της λατινικής Αμερικής, όχι από την περιοχή μας. Πώς γίνεται να αγοράζω φθηνότερα τις μπανάνες από τα ροδάκινα, ούτε ποτέ θα το καταλάβω, αλλά ούτε και θα καθίσω να βάλω άλλο ένα πρόβλημα στον εαυτό μου. Απλά, πήγα στο ταμείο και πλήρωσα τις μπανάνες…

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αφήστε ένα σχόλιο