Σάββατο 22 Μαρτίου 2025

Διεθνές πρόγραμμα PISA για την αξιολόγηση των μαθητών Αντιστεκόμαστε συλλογικά στην κατηγοριοποίηση των σχολείων μας

 


Είμαστε το σωματείο των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της περιοχής και απευθυνόμαστε σε εσάς, τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών- τριών μας, για να σας ενημερώσουμε για μία φαινομενικά αθώα έρευνα που θα διεξαχθεί πανελλαδικά σε 245 Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας από 17 Μαρτίου έως 11 Απριλίου. Το σχολείο των παιδιών σας είναι ένα από αυτά τα σχολεία.

 

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,

Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τη διεξαγωγή εξετάσεων για το Διεθνές Πρόγραμμα PISA. Οι εξετάσεις αφορούν μαθητές και μαθήτριες που βρίσκονται στο τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (δηλαδή Γ’ Γυμνασίου και  κυρίως Α Λυκείου) και περιλαμβάνουν ένα Γνωστικό Τεστ και ένα ερωτηματολόγιο που θα διεξαχθούν ηλεκτρονικά στο Εργαστήριο Πληροφορικής των Σχολείων. Τα γνωστικά πεδία στα οποία θα εξεταστούν τα παιδιά είναι 1. οι Φυσικές Επιστήμες, 2. η κατανόηση Κειμένου, 3. τα Μαθηματικά, 4. το πεδίο Μαθαίνοντας για έναν Ψηφιακό κόσμο και 5. Αξιολόγηση στην ξένη γλώσσα- Αγγλικά.

Οι διεθνείς εξετάσεις PISA οργανώνονται από τον ΟΟΣΑ (Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη) με στόχο την κατάταξη των χωρών σε κλίμακα με βάση τις επιδόσεις των μαθητών-τριών και την εξαγωγή συμπερασμάτων από κάθε χώρα σχετικά με το εκπαιδευτικό της σύστημα. Οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα έχουμε μία πολύχρονη εμπειρία «εξαγωγής συμπερασμάτων» από τους συγκεκριμένους διαγωνισμούς:

1. Οι εξετάσεις PISA ενισχύουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των σχολείων και των μαθητών. Σχολεία και μαθητές αξιολογούνται και κατατάσσονται ως «καλοί» ή «κακοί» ανάλογα με τις επιδόσεις τους, κάτι που μπορεί να οδηγήσει στην υποβάθμιση ή το κλείσιμο σχολείων που δεν τα πηγαίνουν καλά. Επιπλέον, τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες ή άλλες ιδιαιτερότητες κινδυνεύουν να αποκλειστούν από την εκπαιδευτική διαδικασία και να νιώσουν ότι δεν έχουν την ίδια αξία.

2. Οι εξετάσεις PISA δεν απαντούν στα ουσιαστικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα δημόσια σχολεία, όπως η έλλειψη υποδομών, η υπερφόρτωση στις τάξεις και η ανάγκη για περισσότερους μόνιμους εκπαιδευτικούς. Αντί να ενισχύουν το εκπαιδευτικό σύστημα, ενδέχεται να αποσπάσουν την προσοχή από τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων και να οδηγήσουν σε περαιτέρω υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2011 η έκθεση του ΟΟΣΑ μετά τα αποτελέσματα του διαγωνισμού έκανε λόγο για  «χιλιάδες, σχετικά μικρά, σχολεία» στην Ελλάδα και για «χαμηλή αναλογία μαθητών/εκπαιδευτικών». Ακολούθησαν συγχωνεύσεις σχολείων, αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, αύξηση του αριθμού των μαθητών-τριών ανά τμήμα και πάγωμα των διορισμών για μια δεκαετία! Το 2015 ο ΟΟΣΑ επανέρχεται με νέες κατευθύνσεις. Διαπιστώνει την «χαμηλή αυτονομία των ελληνικών σχολείων» και ότι στην Ελλάδα, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ, η πρόσληψη και απόλυση καθηγητών, ο καθορισμός του μισθού τους, η επιλογή βιβλίων, ο καθορισμός διδακτέας ύλης κλπ καθορίζονται από το ΥΠΑΙΘ και όχι από τα ίδια τα σχολεία!

3. Οι εξετάσεις αυτές, παρά την υπόσχεση για αντικειμενικότητα, δεν λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε σχολείου και το κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον των μαθητών-τριών που σε μεγάλο βαθμό καθορίζει και τις επιδόσεις τους!

 Η επερχόμενη νέα έκθεση θα είναι και αυτή μια έκθεση – παρωδία και σίγουρα δεν θα λαμβάνει υπόψη της αυτά που εμείς καθημερινά ζούμε στα σχολεία: τμήματα των 25-27-29 ατόμων, άγχος να «βγει η ύλη» (γιατί μας κυνηγάει η Τράπεζα Θεμάτων), μαθητές-τριες που αποστηθίζουν αντί να κατανοούν το κείμενο (γιατί το ζητούμενο είναι η επιτυχία στις εξετάσεις), στοχευμένες αλλαγές στα προγράμματα και στα μαθήματα με στόχο τις περικοπές προσωπικού, χιλιάδες τμήματα που είναι υπό αμφισβήτηση κάθε χρόνο και χαρακτηρίζονται «ολιγομελή», ανύπαρκτες υποδομές σε σχολεία που καταρρέουν, αναπληρωτές αλλά και μόνιμοι που περιφέρονται σε 3-4-5 σχολεία (πώς να μάθουν και να αφουγκραστούν άραγε τις ανάγκες των παιδιών;), αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και ατομική αξιολόγηση (που κατηγοριοποιεί τα σχολεία σε «καλά» και «κακά» με βάση τις «δράσεις» και το δυναμικό τους), εκπαιδευτικοί που όποτε αντιδρούν στα μέτρα του υπουργείου διώκονται και απειλούνται με πειθαρχικά (σε ποιες εποχές άραγε οι εργαζόμενοι απαγορεύεται να συνδικαλίζονται και να αντιδρούν στα κυβερνητικά μέτρα;) και τόσα άλλα.

 

Οι εξετάσεις PISA οδηγούν σε άλλο τύπο εκπαιδευτικού συστήματος!

Οι εξετάσεις PISA προσανατολίζονται σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που κατηγοριοποιεί, εντείνει τον ανταγωνισμό και υποβιβάζει τη μάθηση, ώστε το σχολείο και η εκπαιδευτική
διαδικασία να ανταποκρίνονται αποκλειστικά στις εξετάσεις και να απομακρύνονται όλο και
περισσότερο από τη γνώση και την κριτική σκέψη, χάνοντας κάθε πνεύμα δημιουργικότητας και ελευθερίας. Οι εξετάσεις αγνοούν συνειδητά τις πολύ διαφορετικές μορφωτικές και κοινωνικές ανάγκες των παιδιών.

Ôï ΥΠΑΙΘΑ επιδιώκει να μεταφέρει τις ευθύνες των ελλείψεων, των χρόνιων προβλημάτων που το εκπαιδευτικό και γονεϊκό κίνημα έχουν αναδείξει και διεκδικούν την επίλυσή τους, στις πλάτες των εκπαιδευτικών, των μαθητ(ρι)ών και των γονιών τους! Είμαστε κάθετα αντίθετοι σε εξετάσεις που χρησιμοποιούνται για να διαχωρίζονται οι μαθητές σε παιδιά και αποπαίδια, δεν θέλουμε ένα σχολείο υποβαθμισμένο για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, ένα σχολείο που θα σηκώνει τεράστια εμπόδια απέναντι σε αυτά τα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν.

 

Καλούμε εσάς, τους γονείς και κηδεμόνες, να μη δεχτείτε να πάρει μέρος το παιδί σας στον διεθνή διαγωνισμό PISA και να διασφαλίσουμε ότι τα σχολεία μας παραμένουν χώροι δημιουργικής και ολόπλευρης μάθησης, χωρίς να επικεντρώνονται μόνο στην επίδοση σε τεστ.

Σας καλούμε να προστατεύσουμε μαζί τα δικαιώματα των παιδιών μας σε μια εκπαίδευση που δεν θα περιορίζεται μόνο στη δοκιμασία του τεστ, αλλά θα ενισχύει τη χαρά της μάθησης και την ανάπτυξή τους ως ανθρώπων. Σας καλούμε να αγωνιστούμε μαζί για να διεκδικήσουμε την πλήρη χρηματοδότηση των δημόσιων σχολείων, τη μείωση των μαθητών ανά τάξη, την κάλυψη όλων των κενών με την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, τη στελέχωση των σχολείων με το απαραίτητο βοηθητικό προσωπικό, την ενίσχυση των υποδομών.

Είναι φανερό ότι κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δε μπορεί να βελτιωθεί

αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια το εκπαιδευτικό κίνημα

μαζί με γονείς και μαθητές διεκδικεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

https://www.meapopsi.gr/2021/06/blog-post_89.html#more