Κυριακή 12 Μαΐου 2024

Η Πέλλα…ΠΛΗΣΙΑΖΕΙ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ!

 

Παραδόθηκαν  επίσημα δύο τμήματα του αυτοκινητόδρομου Ε65


- Δεσμεύσεις ότι θα ολοκληρωθεί το γρηγορότερο δυνατό και το Καλαμπάκα - Εγνατία Οδός

- Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δρόμος τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας για τέσσερις Περιφέρειες… - Αναφορά του Πρωθυπουργού και στο Γιάννενα - Κακαβιά

E65 KALAMPAKA 23 4 24

Καίριας σημασίας για τις αναπτυξιακές προοπτικές της Πέλλας είναι τα μεγάλα οδικά έργα που είτε έχουν δρομολογηθεί και προχωρά η υλοποίησή τους, είτε βρίσκονται σε πιο πρώιμο στάδιο και αναμένονται τα επόμενα βήματα. 

Στην πρώτη κατηγορία ανήκει ο αυτοκινητόδρομος Ε65, ο οποίος θα φέρει πιο κοντά την περιοχή μας με τη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα, αποτελώντας μία καλή εναλλακτική διαδρομή και για την Αθήνα. Βέβαια άξιο αναφοράς το γεγονός ότι πλέον η Πέλλα μπορεί να έρθει πιο κοντά στην Καρδίτσα, τα Τρίκαλα και τις όμορες περιοχές.  Την προηγούμενη εβδομάδα παραδόθηκαν στην κυκλοφορία, παρουσία του Πρωθυπουργού, δύο ακόμη τμήματα του άξονα, το νότιο και εκείνο από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να σημειώνει ότι μέσα στην επόμενη διετία θα παραδοθεί και το βόρειο τμήμα που θα ακουμπήσει την Εγνατία Οδό στο ύψος του Κηπουρειού Γρεβενών. 

Στη δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνεται το πολύπαθο βόρειο τμήμα της Ιόνιας Οδού, το Γιάννενα – Κακαβιά, το οποίο ο Πρωθυπουργός συμπεριέλαβε στις οδικές εκκρεμότητες που η κυβέρνηση επιχειρεί να κλείσει.

Ο Κυρ. Μητσοτάκης

«Σπουδαία μέρα για τη Στερεά Ελλάδα, για τη Θεσσαλία, για τη Δυτική Μακεδονία, για την Ήπειρο», χαρακτήρισε τη χθεσινή ο Κυριάκος Μητσοτάκης, καθώς, παραδόθηκε στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο τμήμα του Ε65.

«Δυόμισι ώρες για να πάει κανείς από την Αθήνα στην Καρδίτσα, τρεις ώρες για να πάει στα Τρίκαλα. Προσβασιμότητα για ένα τόσο όμορφο αλλά και τόσο δοκιμασμένο κομμάτι της πατρίδας μας, τη Δυτική Θεσσαλία. Και βέβαια, οι προοπτικές για τη σύνδεση, με την ολοκλήρωση του έργου, με τη Δυτική Μακεδονία, με την Ήπειρο. Ένας δρόμος πραγματικά τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας», σημείωσε ο Πρωθυπουργός.

Το βόρειο τμήμα

Εκτενή αναφορά έκανε στις δυσκολίες που συνάντησε η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου, ο οποίος έφτασε κάποια στιγμή να είναι «κολοβός» χωρίς νότιο και βόρειο τμήμα. Ειδικά για το βόρειο κομμάτι του Ε65, που είναι άμεσης σημασίας για την Πέλλα, ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε πως «αν δεν ήταν η επιμονή της κυβέρνησης και μία πολύ σκληρή διαπραγμάτευση η οποία έγινε τότε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν θα μπορούσαμε ποτέ να είχαμε εξασφαλίσει την ολοκλήρωσή του». Παράλληλα, εξέφρασε την πεποίθηση ότι το βόρειο τμήμα θα έχει παραδοθεί το αργότερο εντός των επόμενων δύο ετών.

Σημειώνεται ότι το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου είναι συνολικού μήκους 46 χιλιομέτρων, με τα στελέχη της ΤΕΡΝΑ να διαβεβαιώνουν χθες ότι θα γίνει προσπάθεια για την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη ολοκλήρωσή του.

Οδικές εκκρεμότητες

Καταλήγοντας, ο Πρωθυπουργός υπενθύμισε τη δέσμευση της κυβέρνησης το 2019 «να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε ένα απέραντο εργοτάξιο», σημειώνοντας πως «σήμερα τα εργοτάξια πια δίνουν σταδιακά τη θέση τους σε έτοιμα έργα, προς όφελος όλων των τοπικών κοινωνιών. Αλλά, φυσικά, ο σχεδιασμός και η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων είναι μια διαρκής διαδικασία, η οποία συνεχίζεται με αμείωτη ένταση».

Ανάμεσα στις εκκρεμότητες με το παρελθόν που σταδιακά κλείνουν, ως προς την ολοκλήρωση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων εθνικής εμβέλειας, μίλησε για τον δρόμο Πάτρας - Πύργου που βαίνει προς ολοκλήρωση, τη μεγάλη, όπως τη χαρακτήρισε, εκκρεμότητα του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης που έχει δρομολογηθεί, για τη σύνδεση της Λαμίας με το Καρπενήσι. Δεν πρέπει βέβαια να ξεχνάμε και την Εθνική οδό Έδεσσας Θεσσαλονίκης που παραμένει ακόμη στα χαρτιά. Ευκολότερες και ασφαλέστερες θα γίνουν οι μετακινήσεις από τη Θεσσαλονίκη στην Έδεσσα και το αντίστροφο μόλις υλοποιηθεί ο νέος οδικός άξονας, ένα έργο που συγκαταλέγεται στα μεγάλα οδικά ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.


Το έργο διεκδεικείται από 4 σχήματα και ο διαγωνισμός βρίσκεται στη Β’ φάση κατά την οποία τα προεπιλεγέντα σχήματα πρέπει να υποβάλουν τους φακέλους συμμετοχής στον διάλογο - μέσω του οποίου θα καθοριστεί η βέλτιστη τεχνική λύση - και να καταθέσουν τις οικονομικές τους προσφορές ώστε να προκύψει ο ανάδοχος του έργου και να προλειανθεί το έδαφος για την έναρξη των εργασιών.  Όπως βέβαια, ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την εναρκτήρια ομιλία στο Συνέδριο «Prodexpo» στη Θεσσαλονίκη, ο προσωρινός αναδόχος αναμένεται να αναδειχθεί στο τέλος του 2024-αρχές 2025.  Η διάρκεια της ΣΔΙΤ θα είναι 3 έτη κατασκευαστική περίοδος και 27 έτη λειτουργία και συντήρηση, ενώ αφορά στην αναβάθμιση του οδικού άξονα συνολικού μήκους 80 χλμ. o οποίος σήμερα περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- τμήματα με ανεπαρκή διαμόρφωση, κακή ορατότητα και διέρχεται μέσω πόλεων, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται τόσο οι ταξιδιώτες όσο και οι κάτοικοι των εν λόγω περιοχών, από την κυκλοφοριακή συμφόρηση. 

Ο ιδιώτης φορέας θα αναλάβει την εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών, την κατασκευή του συνόλου των εργασιών, τη χρηματοδότηση του έργου καθώς και τη συντήρηση / λειτουργία του συνολικού οδικού τμήματος γέφυρα Αξιού ποταμού – Έδεσσα.

Η αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) σχετίζεται με τρία επιμέρους τμήματα από τα πέντε που διαιρείται η νέα χάραξη της οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας (και συγκεκριμένα γέφυρα Αξιού ποταμού – Έδεσσας) ως εξής:

(α) Τμήμα παράκαμψης Χαλκηδόνας: νέα χάραξη της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας από την αρχή της οδού (που ορίζεται στο τέλος του υφιστάμενου τεχνικού γεφύρωσης του Αξιού ποταμού και των παραποτάμων του) έως το κατασκευασμένο τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας της οδού, συνολικού μήκους ~6,340 χλμ.

(β) Τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας: το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού αρ. 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής β4νσ όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.

(γ) Τμήμα παράκαμψης Γιαννιτσών: το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή παράπλευρων οδών συνολικού μήκους 14.078,33 μ., κάθετων οδών συνολικού μήκους 254,19 μ., 14 γεφυρών (και κάτω ή άνω διαβάσεων) συνολικού μήκους περίπου 363,41 μ., 23 κιβωτοειδών ή σωληνωτών οχετών, ένα τοίχο αντιστήριξης 110 μ. περίπου, 2 ανισόπεδων κόμβων, 60 ισόπεδων κόμβων (οι περισσότεροι στις διασταυρώσεις των παράπλευρων οδών) , 25 ιρλανδικών διαβάσεων.

(δ) Τμήμα Μελίσσι – Μαυροβούνι: το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού αρ. 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής β4νσ όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.

(ε) Τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα: το προς κατασκευή οδικό έργο, αφορά την βελτίωσης της Ε.Ο.2 στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και συγκεκριμένα στο οδικό υποτμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα. Ειδικότερα το προς μελέτη τμήμα «Μαυροβούνι – Έδεσσα», ανήκει στο νομό Πέλλας και αποτελεί νέα χάραξη της οδού με παράπλευρες οδούς (service road), για την εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων.

«Όλες αυτές είναι εκκρεμότητες από το παρελθόν, οι οποίες δρομολογούνται από αυτή την κυβέρνηση, με προσεκτικό σχεδιασμό, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ξεπερνώντας πάντα τα εμπόδια, τα οποία αναπόφευκτα προκύπτουν σε τόσο δύσκολα και σύνθετα τεχνικά έργα», σημείωσε.

Η ραχοκοκαλιά…

Ο αυτοκινητόδρομος Ε65, o οποίος ξεκινώντας από τη Λαμία θα «κουμπώνει» στην Εγνατία Οδό, με συνολικό μήκος μήκους 181 χιλιομέτρων, θα αποτελέσει όταν ολοκληρωθεί τη ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας και τον τρίτο κάθετο εθνικό άξονα της ηπειρωτικής χώρας. Κατασκευάζεται, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη και θα  εξασφαλίσει ταχύτερες, ασφαλέστερες και οικονομικότερες μετακινήσεις. Το μεσαίο τμήμα (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) έχει ολοκληρωθεί ήδη και μετά την παράδοση χθες ολόκληρου του νότιου τμήματος (ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα) και του Τρίκαλα – Καλαμπάκα απομένει πλέον η παράδοση μόνο του βόρειου τμήματος, που θα συνδέει τον Ε65 με την Εγνατία. Και αυτό κατασκευάζεται και χρηματοδοτείται με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, με τον Πρωθυπουργό να τονίζει χθες σχετικά ότι «επειδή ακριβώς “κούμπωνε” το χρονοδιάγραμμα του έργου με τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, το καταφέραμε και προσθέσαμε μία ακόμα χρηματοδοτική ενίσχυση στους ευρωπαϊκούς πόρους τους οποίους διαθέτουμε για τα σημαντικά έργα υποδομής».

Μειώνεται ο χρόνος

Με την παράδοση των πρώτων 135 χιλιομέτρων (τμήμα Λαμία - Καλαμπάκα), ο χρόνος διαδρομής από την Αθήνα έως τα Τρίκαλα μειώνεται στις τρεις ώρες και από την Αθήνα στην Καρδίτσα στις δύο ώρες και 35 λεπτά. Παράλληλα, με την ολοκλήρωση και του τμήματος Καλαμπάκα - Εγνατία Οδός, η διαδρομή από τη Λαμία έως την Εγνατία Οδό αναμένεται να διαρκεί μία ώρα και 45 λεπτά, η διαδρομή Αθήνα - Γρεβενά  τέσσερις ώρες και η διαδρομή από Αθήνα προς Μέτσοβο και Καστοριά τέσσερις ώρες και 30 λεπτά.

Όπως αναφέρεται σχετικά, «με την ολοκλήρωσή του, ο αυτοκινητόδρομος Ε65 πρόκειται να δώσει σημαντική αναπτυξιακή ώθηση στη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, έχοντας ταυτόχρονα βαθύ αποτύπωμα στον τομέα των μεταφορών, καθώς συνδέει τα λιμάνια Βόλου και Ηγουμενίτσας και συμβάλλει στη μείωση κατά δύο ώρες της διαδρομής από το λιμάνι του Πειραιά προς τα Δυτικά Βαλκάνια».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

https://www.meapopsi.gr/2021/06/blog-post_89.html#more