Και επώνυμα προϊόντα στο «καλάθι του νοικοκυριού»;
• Κανόνες για να νιώθει προστατευμένος ο καταναλωτής, επιχειρεί να βάλει η Κυβέρνηση, με τα διάφορα «εργαλεία» που ανακοινώνει κατά διαστήματα, σε μια περίοδο που η ακρίβεια βρίσκεται στα ύψη και οι πολίτες βάλλονται πανταχόθεν! Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο περίπλοκη, όταν όλες οι ενδείξεις μιλούν για νέο κύμα ανατιμήσεων έως 40% μέσα στο 2023, με αποτέλεσμα η προστασία των καταναλωτών να είναι αναγκαία περισσότερο από ποτέ! Εξάλλου, σε τόσο «ταραγμένες» περιόδους η αισχροκέρδεια… καραδοκεί παντού, γι’ αυτό και επιβάλλεται να ενταθούν οι έλεγχοι στην αγορά από τις διάφορες κρατικές υπηρεσίες.
Βέβαια, δεν είναι δυνατόν να βρίσκεται παντού και καθημερινά ένα κλιμάκιο ελέγχου, γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό η Πολιτεία να δίνει την δυνατότητα στους καταναλωτές να αυτοπροστατεύονται από αθέμιτες πρακτικές. Μια από αυτές είναι οι πλασματικές εκπτώσεις, που πολλές φορές παρατηρούνται στην αγορά και που στόχο έχουν να παραπλανήσουν τους πολίτες.
Σ’ αυτό το φαινόμενο επιχειρεί να βάλει φρένο η Κυβέρνηση, μέσω του νέου κώδικα δεοντολογίας – πρακτικού οδηγού για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων, καθώς και μιας νέας πλατφόρμας καταγγελιών (kataggelies.mindev.gov.gr) που παρουσιάστηκαν χθες από την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Νέος τρόπος υπολογισμού…
Όπως εξήγησε ο υπουργός Αδ. Γεωργιάδης ορίζεται ένας νέος τρόπος υπολογισμού των εκπτώσεων, τέτοιος που δεν επιτρέπει διάφορα τεχνάσματα που έκαναν ορισμένοι επιτήδειοι στο παρελθόν, για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Πρόκειται για μία τεχνητή αύξηση της τιμής ενός προϊόντος, λίγες μέρες πριν από τις εκπτώσεις και μία έκπτωση φαινομενικά πολύ μεγάλη επί της αυξημένης τιμής, αλλά στην πραγματικότητα πολύ μικρότερη από την πραγματική τιμή ή και ίδια με την πραγματική τιμή.
«Από φέτος, λοιπόν, από αυτήν την εκπτωτική περίοδο, ως τιμή αναφοράς για να μπορεί κάποιο κατάστημα να διαφημίσει ότι κάνει έκπτωση 20%, 30%, 40%, 50%, 60%, 70% δεν λαμβάνεται η τιμή αναφοράς του προϊόντος μία μέρα πριν την έναρξη των εκπτώσεων, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, αλλά η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν αυτό τις τελευταίες 30 μέρες. Έτσι, αποκλείουμε την πιθανότητα να μπορεί κάποιος να παραπλανήσει τον καταναλωτή με τεχνητή διόγκωση των τιμών», ανέφερε ο υπουργός.
Νέα πλατφόρμα καταγγελιών
Όσον αφορά στο πώς θα γίνεται ο έλεγχος, ο Αδ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών. Πέραν δηλαδή του 4ψήφιου τηλεφωνικού αριθμού, του 1520, υπάρχει πλέον και μία ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία ο κάθε καταναλωτής, εφόσον θεωρεί ότι έχει πέσει θύμα παραπλάνησης ή πολύ περισσότερο εξαπάτησης, μπορεί να καταθέτει την καταγγελία του και ο μηχανισμός της ΔΙΜΕΑ θα την διερευνά αμέσως και θα επιβάλει τα προβλεπόμενα από το νόμο πρόστιμα.
Ειδικότερα, όπως τονίστηκε χθες, η πλατφόρμα παρουσιάζει τις 7 κατηγορίες παραβάσεων κατά των συμφερόντων του καταναλωτή και τα 62 διαφορετικά είδη καταγγελιών. Παράλληλα, παρέχει τη δυνατότητα για υποβολή επώνυμων και ανώνυμων καταγγελιών, σε 24 διαφορετικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς!
Ενδεικτικά, φορείς ελέγχου οι οποίοι καλύπτονται είναι η ΔΙΜΕΑ, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή με τη Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων, ο ΕΦΕΤ, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, το Υπουργείο Ενέργειας, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η Ειδική Γραμματεία Ιδιωτικού Χρέους, η Τράπεζα της Ελλάδος όπου έχει ρυθμιστικό εποπτικό ρόλο, καθώς και οι 13 Περιφέρειες της χώρας με τις Διευθύνσεις Ανάπτυξης που έχουν τους τοπικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Για το «καλάθι του νοικοκυριού»
Ο Υπουργός Ανάπτυξης κατά τη συνέντευξη Τύπου αναφέρθηκε και στο «καλάθι του νοικοκυριού», παρουσιάζοντας τα στοιχεία για την 11η εβδομάδα εφαρμογής. Όπως είπε από τα 833 προϊόντα, στα 55 ποσοστό 7% οι τιμές αυξήθηκαν, στα 52 ποσοστό 6% μειώθηκαν και στα 726 ποσοστό 87% παρέμειναν σταθερά. Στις μέσες τιμές το καλάθι παρέμεινε σταθερό.
«Εκτιμούμε -ανέφερε- ότι για το εύρος του χρόνου που πλέον το Καλάθι εφαρμόζεται και μέσα στο περιβάλλον των γενικευμένων αυξήσεων που φέρνει πάντα η αρχή του χρόνου, το ότι καταφέρνει το Καλάθι να κρατήσει σταθερές τις τιμές, είναι εντυπωσιακό. Οι αυξήσεις είναι μόνο σε νωπά προϊόντα, σε κανένα από τα συσκευασμένα. Άρα, τα βασικά προϊόντα, γάλα, μακαρόνια, αλεύρι, ζάχαρη και λοιπά, που αποτελούν τα βασικά καταναλωτικά αγαθά, έχουν απολύτως σταθερές τιμές από την 1η εβδομάδα μέχρι σήμερα με μειούμενη τάση αν μετρήσουμε από την 1η εβδομάδα μέχρι την 11η».
Παράλληλα, ο Αδ. Γεωργιάδης έκανε γνωστό ότι τις επόμενες μέρες θα υπάρξει νέα συνάντηση με τους εκπροσώπους των επωνύμων προϊόντων και τα σούπερ μάρκετ, σημειώνοντας ότι εξετάζεται η πρόταση να είναι υποχρεωτικό να υπάρχει σε κάθε κατηγορία του καλαθιού, τουλάχιστον, ένα επώνυμο προϊόν.
Σε ό,τι αφορά στην διάρκεια του μέτρου επανέλαβε ότι όσο συνεχίζονται οι έκτακτοι λόγοι για τους οποίους ξεκίνησε αυτή η πρωτοβουλία, θα παρατείνεται και η διάρκειά του.
Από την πλευρά του ο αναπλ. υπουργός Ανάπτυξης Ν. Παπαθανάσης επισήμανε το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που έχει ένα κρατικό εργαλείο, τον e-Καταναλωτή, μέσω του οποίου άμεσα και σε πραγματικό χρόνο μπορεί να βρει ο κάθε καταναλωτής τις τιμές των ειδών πρώτης ανάγκης. «Χάρη σε αυτό μπορέσαμε και παρακολουθήσαμε ακριβώς την εξέλιξη του Καλαθιού και τη σταθεροποίηση των τιμών μετά τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του μέτρου», σημείωσε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου