Με το «καλάθι του νοικοκυριού» για τρίτη συνεχή ημέρα να αποτελεί το επίκεντρο της προσπάθειας του Υπουργείου Ανάπτυξης να μειώσει τις επιπτώσεις στα νοικοκυριά από την αλματώδη αύξηση των βασικών ειδών διατροφής, τους καταναλωτές εξακολουθεί να προβληματίζει το γεγονός ότι αρκετά από τα προϊόντα που τα Σούπερ Μάρκετ έχουν εντάξει στο «καλάθι» είναι ιδιωτικής ετικέτας. Ταυτόχρονα όμως αρχίζει να καταγράφεται και διαφοροποίηση των προτιμήσεων πολλών καταναλωτών, καθώς ένας μεγάλος αριθμός στρέφεται σε αγορές τροφίμων που μέχρι πριν λίγα χρόνια ή και μήνες είχαν υποχωρήσει σε ζήτηση.
Το κύριο χαρακτηριστικό είναι η αυξανόμενη κατανάλωση οσπρίων, η οποία άρχισε να ανεβαίνει από την περίοδο της πανδημίας και των lockdown. Πρόκειται για μια πανευρωπαϊκή τάση όπως προκύπτει από μελέτη του Πανεπιστημίου της Αμβέρσας στο Βέλγιο, η οποία όμως είναι ακόμη πιο έντονη στην Ελλάδα. Η αύξηση και η προτίμηση στα όσπρια οφείλεται σ’ ένα βαθμό στο γεγονός ότι όσοι είχαν μείνει κλεισμένοι στα σπίτια τους μαγείρευαν φαγητό και απέφευγαν τα έτοιμα.
Με το κύμα ακρίβεια όμως να σαρώνει, τα όσπρια κερδίζουν νέο έδαφος, γιατί είναι σχετικά οικονομικά, χορταίνουν, είναι θρεπτικά, γευστικά και εύκολα στον τρόπο παρασκευής τους και βέβαια συνδέονται με την υγιεινή διατροφή.
Στην Ελλάδα η στροφή στα όσπρια, με κυρίαρχο προϊόν τα φασόλια, επιβεβαιώνεται από τις «επιδόσεις» της μεγάλης εταιρείας «Άροσις» από τη γειτονική Καστοριά. Σύμφωνα με όσα ανέφερε στο «businessnews» ο επικεφαλής της Εταιρεία Τρύφων Φωτιάδης, δυόμιση χρόνια μετά την πρώτη έξαρση της πανδημίας παραμένουν υψηλές οι πωλήσεις οσπρίων, που μάλιστα αυξάνουν τους τελευταίους μήνες λόγω του κύματος ακρίβειας στα περισσότερα τρόφιμα. «Οι καταναλωτές αναμένεται να συνεχίσουν να επιλέγουν τα όσπρια για τη διατροφή τους, καθώς οι αυξήσεις των τιμών άλλων κατηγοριών προϊόντων τα καθιστούν ακόμη πιο ελκυστικά», σημείωσε μεταξύ άλλων.
Η ακρίβεια μπορεί να έχει στρέψει τους καταναλωτές στα όσπρια, όμως και για αυτά υπάρχει «στροφή» σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ο κ. Φωτιάδης επισημαίνει πάντως -και επιβεβαιώνει εν μέρει τον προβληματισμό των καταναλωτών που προαναφέρθηκε- ότι «διαφαίνεται η στροφή των καταναλωτών σε όσπρια ιδιωτικής ετικέτας, αλλά παράλληλα και η ενίσχυση των premium Brands που ο καταναλωτής συνεχίζει να επιλέγει και να ξεχωρίζει γιατί ανταποκρίνονται στα υψηλά standards που έχει θέσει». Με μια πρώτη ματιά στο «καλάθι του νοικοκυριού» διάφορων σούπερ μάρκετ μπορεί να δει κανείς να υπάρχουν κατεψυγμένα λαχανικά ή φακές ιδιωτικής ετικέτας που καλύπτουν μεν τις «προϋποθέσεις» της διάταξης, δεν παρέχουν όμως τη δυνατότητα διευρυμένης επιλογής στον καταναλωτή, που είναι και ένα από τα ζητούμενα της νέας πρωτοβουλίας.
Ούτε όμως τα όσπρια θα αποτελέσουν εξαίρεση του κανόνα των μεγάλων αυξήσεων στο ράφι, είτε βρίσκονται ως επώνυμα, είτε ως ιδιωτικής ετικέτας, στο «καλάθι του νοικοκυριού», καθώς η κλιματική αλλαγή, το κόστος ενέργειας και άλλοι αστάθμητοι παράγοντες επιδρούν αρνητικά.
«Πέφτουν οι τιμές…»
Αν και τα «καλάθια» των σούπερ μάρκετ των μεγάλων αλυσίδων περιλαμβάνουν πολλά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, οι αριθμοί… δικαιώνουν τον Υπουργό Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδη που χθες επισκέφτηκε καταστήματα του Σκλαβενίτη και του ΑΒ Βασιλόπουλου, που ανακοίνωσαν μείωση στις τιμές των προϊόντων τους. Όπως είπε οι δύο αλυσίδες παρουσίασαν επιπλέον προϊόντα με χαμηλότερες τιμές, τονίζοντας ότι αυτό δείχνει ότι λειτουργεί ο ανταγωνισμός. Ο Υπουργός ανέφερε ακόμη ότι σούπερ μάρκετ δεν προλαβαίνουν να γεμίζουν τα ράφια από τα προϊόντα του καλαθιού, «που πάει να πει ότι ο κόσμος παρά του ότι κάποιοι θα ασκήσουν κριτική, το αγοράζει».
Εκτός καλαθιού παραμένουν τα τρόφιμα για διαβητικούς, τα οποία ο Υπουργός ανέφερε ότι θα δοθεί λύση, ενώ απρόθυμοι δείχνουν να ενταχθούν στο «καλάθι» οι κρεοπώλες.
Προσφορές από τους «μικρούς»
Τη δική τους απάντηση στο «Καλάθι του νοικοκυριού» που προωθούν οι μεγάλες αλυσίδες, δίνουν τα μικρότερα τοπικά σούπερ μάρκετ. Ήδη στην Πέλλα, υπάρχουν καταστήματα που έχουν κάνει το δικό τους «καλάθι» δίνοντας σημαντικές εκπτώσεις σε ένα μεγάλο αριθμό προϊόντων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου