- «Καμπανάκι» στην Κυβέρνηση για τη στήριξη ευάλωτων ομάδων • Αλλάζουν άρδην συνήθειες οι καταναλωτές περικόπτοντας δαπάνες και κυνηγώντας προσφορές
-Νέες αυξήσεις 10% σε είδη σούπερ μάρκετ φέρνει ο Οκτώβριος…
• «Τσουχτερός» αναμένεται να είναι ο χειμώνας που πλησιάζει και αυτό δεν θα οφείλεται μόνο στο κρύο, αλλά και στις τιμές όλων των βασικών ειδών της καθημερινότητας, οι οποίες… τραβούν την ανηφόρα!
Μπορεί η θετική πορεία του τουρισμού να λειτουργεί ως «σωσίβιο» της ελληνικής οικονομίας, όμως η ακρίβεια είναι παρούσα και απαιτεί επιφυλακή από πλευράς της Κυβέρνησης, η οποία θα πρέπει να συνεχίσει να στηρίζει ειδικά τις πιο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Το πρόβλημα είναι μεγάλο, οι πολίτες το νιώθουν ήδη στην τσέπη τους και αλλάζουν άρδην τις καταναλωτικές τους συνήθειες, περικόπτοντας δαπάνες και κυνηγώντας εκπτώσεις και προσφορές προκειμένου να τα βγάλουν πέρα. Χαρακτηριστικά της κατάστασης είναι στοιχεία που αποκαλύπτει το Ινστιτούτο Έρευνας Καταναλωτικών Προϊόντων.
Στο μεταξύ, ο Οκτώβριος φέρνει νέες αυξήσεις, οι οποίες θα κυμανθούν κατά μέσο όρο στο 10% για μία μεγάλη γκάμα καταναλωτικών ειδών που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ.
Αβέβαιος ο χειμώνας
Αβέβαιος είναι ο χειμώνας που έρχεται λόγω της ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας κι αυτό κάνει το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης να είναι σε επιφυλακή.
Ο προϋπολογισμός για τη νέα χρονιά ενσωματώνει μέτρα στήριξης συνολικού ύψους 3,4 δισ. ευρώ, χωρίς να αποκλείεται αύξηση του κονδυλίου με στόχο την ενίσχυση των πιο ευάλωτων ομάδων και των συντάξεων. Το σχέδιο που κατατίθεται σήμερα, Δευτέρα αναμένεται πάντως να έχει προβλέψεις για ισχυρή ανάπτυξη φέτος κοντά στο 5,3% και για το 2023 στο 2,1%.
Στο μεταξύ, ο μέχρι τώρα «λογαριασμός» για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης ξεπερνά τα 13 δισ. ευρώ και το νούμερο αυτό αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω ενόψει του χειμώνα. Το ρεύμα απορροφά τα περισσότερα ευρώ από τον κουμπαρά στήριξης και το οικονομικό επιτελείο έχει ενεργοποιήσει το κουμπί της επιφυλακής λόγω της ανεξέλεγκτης πορείας των τιμών του φυσικού αερίου. Τα στοιχεία δείχνουν πόσο βαρύ είναι το κόστος για τα νοικοκυριά καθότι από τα 2,9 δισ. ευρώ του συμπληρωματικού προϋπολογισμού για το 2022, το ποσό των 1,7 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν για το ηλεκτρικό ρεύμα.
«Σωσίβιο» ο τουρισμός
«Σωσίβιο» της ελληνικής οικονομίας έχει αποδειχθεί πάντως ο τουρισμός, ο οποίος σε συνδυασμό με τις επενδύσεις, τις εξαγωγές και την εφαρμογή του σχεδίου για το Ταμείο Ανάκαμψης τροφοδοτεί με καύσιμα το ΑΕΠ.
Ο τουρισμός φέτος σπάει ρεκόρ και όλες οι προβλέψεις δείχνουν ότι θα ξεπεράσει τις αρχικές εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών που ήταν περί τα 15 δισ. ευρώ, όπως επίσης δεν αποκλείεται να ξεπεράσει τα 20 δισ. ευρώ έως το τέλος του έτους. Οι κρατήσεις καταλυμάτων για το τρίμηνο έως τον Σεπτέμβριο είναι 26,5% υψηλότερες σε σχέση με τους ίδιους μήνες του 2019. Αυτά τα ποσά δίνουν ώθηση στο ΑΕΠ και χτίζουν τα δημοσιονομικά περιθώρια. Η πορεία του προϋπολογισμού στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου στέλνει επίσης θετικά μηνύματα για τα κρατικά ταμεία.
Οι συνήθειες αλλάζουν…
Φυσικά, ο τουρισμός αφορά ένα τμήμα μόνο της ελληνικής κοινωνίας, τους επαγγελματίες και εργαζομένους του κλάδου. Οι υπόλοιποι πολίτες αγωνιούν για το αύριο και, δίνουν τον δικό τους αγώνα για να ανταπεξέλθουν στην ακρίβεια, η οποία πλήττει ήδη την τσέπη τους μετατρεπόμενη σε ισχυρό «πονοκέφαλο» για τα νοικοκυριά.
Η διαχείριση του οικογενειακού προϋπολογισμού είναι σήμερα μείζον ζήτημα για όλους και μπροστά στις πληθωριστικές πιέσεις και την ενεργειακή κρίση οι αγοραστικές συνήθειες αναγκαστικά αναδιαμορφώνονται. Στο πλαίσιο αυτό, οι καταναλωτές αλλάζουν προτεραιότητες, προχωρούν σε μείωση δαπανών, ψωνίζουν με βασικό κριτήριο την τιμή, ενώ κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις. Πρόκειται για πρακτική που υιοθετούν πλέον και οι Γιαννιώτες.
«Ψαλίδι» στις αγορές!
Σύμφωνα με την τελευταία κυλιόμενη έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Καταναλωτικών Προϊόντων (ΙΕΛΚΑ) σε δείγμα 1.000 καταναλωτών από τις 29 Αυγούστου έως τις 2 Σεπτεμβρίου, ποσοστό 67% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και εν γένει είδη σούπερ μάρκετ, ενώ βασικό κριτήριο για την αγορά τροφίμων αποτελεί η τιμή (ποσοστό 62% των ερωτηθέντων).
Ακόμη και οι αγορές που κάνει είναι χαμηλότερης αξίας, με το 84% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις και το 75% να επιλέγει φθηνότερα προϊόντα. Οι μεγαλύτερες περικοπές δαπανών αφορούν προσωπικά αντικείμενα, ρούχα και είδη σπιτιού, με ποσοστό 83% να δηλώνει ότι έχει αναβάλει τις σχετικές αγορές. Αξιοσημείωτο είναι ότι ποσοστό 63% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης.
Και νέες αυξήσεις…
Στο μεταξύ, αυξήσεις φέρνει και ο Οκτώβριος που μόλις μπήκε σε πολλά προϊόντα πρώτης ανάγκης που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Ήδη οι εταιρείες έχουν στείλει τις λίστες με τα προϊόντα που θα έχουν ανατιμήσεις, οι οποίες σε κάποιες περιπτώσεις θα ξεπερνούν και το 10%.
Ενδεικτικά τα αυγά θα έχουν αύξηση της τάξης του 5 - 10%, τα μπισκότα 2 - 7%, τα σαπούνια – απορρυπαντικά 5 - 12%, τα κατεψυγμένα λαχανικά 10%, οι πάνες 5 -10%, τα ελαιόλαδα 10% κλπ.. Οι νέες ανατιμήσεις οφείλονται σε δύο παράγοντες, στις αυξημένες πρώτες ύλες και στο πετρέλαιο κίνησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου