Παρά τις μεγάλες ευκαιρίες στις εκπτώσεις, διστακτικοί οι καταναλωτές
Η μείωση του τζίρου δυσκολεύει την επιβίωση των επιχειρήσεων
Ενεργειακή κρίση και ακρίβεια έχουν περιορίσει τα διαθέσιμα εισοδήματα των νοικοκυριών
• Η περίοδος των θερινών εκπτώσεων για ένα μεγάλο αριθμό επιχειρηματιών δίνει το στίγμα για την χειμερινή περίοδο που ακολουθεί. Στο μέτρο που αυτό ισχύει, πρόκειται για μια ακόμη αρνητική ένδειξη για τον δύσκολο, πολύ δύσκολο μάλιστα, χειμώνα που έρχεται. Με την τρέχουσα περίοδο των θερινών εκπτώσεων να βαδίζει προς το τέλος της, η κίνηση στην αγορά σε πανελλαδικό, αλλά και σε τοπικό επίπεδο είναι περιορισμένη και πάντως πολύ κατώτερη των προσδοκιών που είχαν καλλιεργηθεί στην έναρξή τους.
Οι μεγάλες εκπτώσεις στις οποίες έχουν προχωρήσει τα εμπορικά καταστήματα δεν προσελκύουν τους καταναλωτές, οι οποίοι είναι φανερό ότι αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες που έχουν προέλθει από την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους και την ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης.
Παράλληλα και όσοι έχουν σχετική οικονομική άνεση, είναι πολύ διστακτικοί σε αγορές ρούχων, υποδημάτων, αξεσουάρ κλπ, καθώς προτιμούν να κρατήσουν οικονομικές «δυνάμεις» για το χειμώνα που έρχεται και ο οποίος προς το παρόν εξακολουθεί να είναι «αχαρτογράφητος» για τις επιπτώσεις που θα τον συνοδεύουν, εφόσον ούτε ο Ρωσικό - ουρανικός πόλεμος έχει σταματήσει, ούτε η ενεργειακή κρίση και γενικότερα η ακρίβεια φαίνεται να αποκλιμακώνονται.
Υποτονικά σε Έδεσσα, Σκύδρα και Αριδαία, λίγο καλύτερα στα Γιαννιτσά
Το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, η κίνηση ήταν τελείως υποτονική στην αγορά της Έδεσσας, της Σκύδρας και της Αριδαίας ενώ η κατάσταση ήταν λίγο καλύτερη στα Γιαννιτσά. Πάντως ένας πολύ μεγάλος αριθμός κατοίκων είχε φύγει για τις διακοπές ή είχε μεταβεί στα χωριά του. Και η τρέχουσα όμως εβδομάδα δεν άρχισε με τους καλύτερους οιωνούς καθώς ακόμη δεν έχει επιστρέψει ο κόσμος, ενώ την περίοδο αυτή είναι ελάχιστοι και οι επισκέπτες από άλλες περιοχές.
Οι ελπίδες για μικρή ανάκαμψη στρέφονται στο τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, αρχής γενομένης από την ερχόμενη Δευτέρα, με αρκετούς εμπόρους, αλλά και μεγάλες αλυσίδες να ετοιμάζονται για περαιτέρω μείωση τιμών. «Κυριολεκτικά θα παίξουμε τα ρέστα μας, πωλώντας ακόμη και κάτω του κόστους για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις πολλές οικονομικές υποχρεώσεις μας, ενόψει του χειμώνα που αναμένεται να δοκιμάσει τις αντοχές των περισσότερων εμπορικών επιχειρήσεων της περιοχής μας», ανέφερε στην καθημερινή εφημερίδα Νέα της Πέλλας έμπειρος έμπορος από την περιοχή των Γιαννιτσών.
Τα ίδια σε όλη την Ελλάδα
Η κατάσταση πάντως δεν είναι καλύτερη και σε πανελλαδικό επίπεδο. Όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της Δήμητρας Σκούφου που δημοσιεύτηκε στο in.gr, οι εκπρόσωποι εμπορικών συλλόγων σημειώνουν ότι η υποτονική περίοδος των εκπτώσεων, οφείλεται στη συνολική ακρίβεια η οποία περιόρισε τόσο την αγοραστική δύναμη όσο και την ψυχολογία του καταναλωτή, μειώνοντας εμφανώς τη ροή πελατών και τον συνολικό τζίρο των επιχειρήσεων.
Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρο Καφούνη, η έντονη δυσπραγία των προηγούμενων μηνών, ο ανταγωνισμός και η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά δείχνουν ότι το λιανεμπόριο προσπαθεί να εκμεταλλευτεί στο έπακρο αυτή την εκπτωτική περίοδο με τις εμπορικές επιχειρήσεις να έχουν θέσει ως προτεραιότητα τη ρευστοποίηση των αποθεμάτων που διαθέτουν για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που προβλέπεται πως θα επικρατήσουν τον ερχόμενο χειμώνα.
Απαισιόδοξοι οι καταναλωτές
Από έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας που διενήργησε η Opinion Poll προκύπτει ότι έχει αλλάξει δραματικά το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών, με την αλλαγή αυτή να επηρεάζει αρνητικά όλο το φάσμα της οικονομίας και την καταναλωτική συμπεριφορά.
Ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι το 66,5% των καταναλωτών δηλώνει απαισιόδοξο για το μέλλον, ενώ και ένα πολύ μεγάλο ποσοστό δηλώνει ότι δυσκολεύεται πολύ να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του.
Πάνω από οκτώ στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν ότι μειώνουν τις αγορές καταναλωτικών προϊόντων, το 66,4% τις μετακινήσεις με αυτοκίνητο και το 66% τις μέρες των διακοπών.
Παράλληλα, έρευνα της PwC (Global Consumer Insights Survey) που διεξήχθη σε 25 χώρες δείχνει ότι δύο στους τρεις καταναλωτές αναμένουν πλέον ένα μεγάλο εκπτωτικό γεγονός για να πραγματοποιήσουν αγορές, ενώ περισσότεροι από οκτώ στους δέκα αναβάλλουν κάποιες από τις αγορές τους μέχρι τότε και μόνο το 15% δηλώνει ότι θα ξοδέψει περισσότερα χρήματα στις εκπτώσεις με το 53% να λέει ότι θα ξοδέψει τα ίδια χρήματα με πέρυσι και το 32% λιγότερα.
Περικοπές
Η ίδια έρευνα αναφέρει ότι περισσότεροι από ένας στους τέσσερις καταναλωτές σχεδιάζουν να μειώσουν την κατανάλωση σε μια σειρά από κατηγορίες αγαθών, μεταξύ των οποίων τα είδη πολυτελείας (37%), οι έξοδοι για φαγητό (34%), οι τέχνες, ο πολιτισμός και τα αθλήματα (30%) και η μόδα (25%). Επιπλέον η αύξηση των τιμών στα είδη παντοπωλείου ήταν το μείζον πρόβλημα που αντιμετώπισαν το προηγούμενο διάστημα είτε ψώνιζαν σε φυσικά καταστήματα (65%) είτε online (56%).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου