Αθήνα, 09/12/2021
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει την πολιτική συμφωνία στην οποία κατέληξαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη της ΕΕ σχετικά με τον νέο κανονισμό για την περιαγωγή. Ο νέος κανονισμός θα παρατείνει έως το 2032 το υφιστάμενο σύστημα σύμφωνα με το οποίο οι πολίτες δεν μπορούν να επιβαρύνονται με πρόσθετα τέλη για κλήσεις που πραγματοποιούνται ή δεδομένα που χρησιμοποιούνται ενώ ταξιδεύουν εντός της ΕΕ και θα επιφέρει επίσης νέα πλεονεκτήματα.
Οι πολίτες θα μπορούν να πραγματοποιούν κλήσεις, να στέλνουν μηνύματα και να χρησιμοποιούν κινητά δεδομένα ενώ ταξιδεύουν εντός της ΕΕ χωρίς επιπλέον κόστος και με την ίδια ποιότητα που βιώνουν στη χώρα προέλευσής τους· θα έχουν βελτιωμένη πρόσβαση σε επικοινωνίες έκτακτης ανάγκης ανεξάρτητα από το πού βρίσκονται στην Ευρώπη· θα δικαιούνται, δε, να λάβουν σαφή πληροφόρηση όταν μια υπηρεσία που χρησιμοποιούν κατά την περιαγωγή μπορεί να έχει ως συνέπεια ακούσια πρόσθετη χρέωση. Ο κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιουλίου 2022.
Η κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, Εκτελεστική Αντιπρόεδρος για μια Ευρώπη Έτοιμη για την Ψηφιακή Εποχή, δήλωσε: «Από το 2017 επωφελούμαστε από την κατάργηση των τελών περιαγωγής. Και σήμερα διασφαλίσαμε ότι μπορούμε να διατηρήσουμε αυτά τα οφέλη για 10 ακόμη έτη, ώστε να παραμένουμε συνδεδεμένοι και να πραγματοποιούμε κλήσεις, να στέλνουμε μηνύματα και να περιηγούμαστε στο διαδίκτυο χωρίς επιπλέον κόστος όταν ταξιδεύουμε στην ΕΕ. Ταυτόχρονα, με τον νέο αυτόν κανονισμό βελτιώνουμε και την ποιότητα της εμπειρίας στον τομέα της περιαγωγής.»
Ο κ. Τιερί Μπρετόν, Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, δήλωσε σχετικά: «Ενώ περνάμε τις διακοπές μας στην Ελλάδα, την Αυστρία ή τη Βουλγαρία. Ενώ επισκεπτόμαστε πελάτες ή προμηθευτές μας στην Ιταλία ή την Εσθονία… Το να ταξιδεύουμε στο εξωτερικό χωρίς να χρειάζεται να ανησυχούμε για λογαριασμούς τηλεφώνου αποτελεί απτή συνιστώσα της εμπειρίας όλων των Ευρωπαίων από την ενιαία αγορά της ΕΕ. Σήμερα, όχι μόνο διασφαλίζουμε ότι η εμπειρία αυτή θα συνεχιστεί, αλλά την αναβαθμίζουμε: καλύτερη ποιότητα, καλύτερες υπηρεσίες, ακόμη μεγαλύτερη διαφάνεια.»
Νέος κανονισμός για την περιαγωγή
Σε συνέχεια της πρότασης της Επιτροπής σχετικά με τον νέο κανονισμό για την περιαγωγή τον Φεβρουάριο του 2021, οι νέοι κανόνες θα παρατείνουν τα οφέλη της «περιαγωγής με χρέωση εσωτερικού» για τους/τις ταξιδιώτες/-ισσες έως το 2032 και θα εισαγάγουν επιπλέον πλεονεκτήματα και προστασία για τους καταναλωτές:
Υψηλότερη ποιότητα για τους καταναλωτές
Οι καταναλωτές θα επωφελούνται κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους από την πρόσβαση σε υπηρεσίες περιαγωγής με την ίδια ποιότητα όπως όταν χρησιμοποιούνται στη χώρα προέλευσής τους. Οι καταναλωτές που συνήθως διαθέτουν υπηρεσίες 5G στο εσωτερικό θα μπορούν να απολαμβάνουν υπηρεσίες 5G και κατά την περιαγωγή, όπου αυτές είναι διαθέσιμες. Οι φορείς εκμετάλλευσης, δε, θα υποχρεούνται να ενημερώνουν αμέσως τους πελάτες τους για το ενδεχόμενο να επηρεαστεί η ποιότητα της εμπειρίας περιαγωγής από συγκεκριμένους παράγοντες.
Πρόληψη απροσδόκητα υψηλών χρεώσεων
Ενώ ταξιδεύουν στο εξωτερικό, οι πολίτες μπορεί να χρειαστεί να καλέσουν αριθμούς εξυπηρέτησης πελατών, γραφεία υποστήριξης ή ασφαλιστικές εταιρείες. Ενώ οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται, γενικά, δωρεάν ή με περιορισμένες χρεώσεις κατά την κλήση από τη χώρα προέλευσης, οι καταναλωτές επιβαρύνονται συχνά με πρόσθετο κόστος και υπέρογκους λογαριασμούς όταν καλούν από το εξωτερικό. Στο εξής, οι φορείς εκμετάλλευσης υποχρεούνται να ενημερώνουν δεόντως τους πελάτες τους σχετικά με τις εν λόγω πρόσθετες χρεώσεις όταν βρίσκονται στο εξωτερικό, ώστε να μπορούν να κάνουν συνειδητές επιλογές σχετικά με τη χρήση των εν λόγω υπηρεσιών.
Οι ταξιδιώτες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν απροσδόκητα υψηλούς λογαριασμούς όταν το τηλέφωνό τους συνδέεται με μη επίγεια δίκτυα, για παράδειγμα εάν βρίσκονται σε αεροπλάνο ή σε πλοίο. Ο νέος κανονισμός εγγυάται καλύτερη πληροφόρηση και αυτόματη διακοπή των εν λόγω υπηρεσιών όταν το κόστος του λογαριασμού ανέλθει στα 50 EUR ή σε άλλο προκαθορισμένο όριο. Οι φορείς εκμετάλλευσης θα μπορούν να προσφέρουν πρόσθετες υπηρεσίες, όπως η δυνατότητα εξαίρεσης από την περιαγωγή σε αεροπλάνα και πλοία.
Καλύτερη ενημέρωση και πρόσβαση σε επικοινωνίες έκτακτης ανάγκης
Η επικοινωνία έκτακτης ανάγκης είναι ζωτικής σημασίας για τη διάσωση ανθρώπινων ζωών. Ο νέος κανονισμός διασφαλίζει ότι οι πολίτες θα έχουν αυξημένη δωρεάν πρόσβαση σε επικοινωνίες έκτακτης ανάγκης που θα παρέχουν, επιπλέον, τη δυνατότητα εντοπισμού του καλούντος. Οι φορείς εκμετάλλευσης διασφαλίζουν ότι οι πολίτες είναι ενήμεροι της δυνατότητας πρόσβασης σε υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης μέσω του «112», του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης, καθώς και άλλων εναλλακτικών μέσων πρόσβασης, όπως μέσω κειμένου σε πραγματικό χρόνο ή διαθέσιμων εφαρμογών, για άτομα με αναπηρία. Έως τον Ιούνιο του 2023, οι φορείς εκμετάλλευσης θα ενημερώνουν αυτομάτως τους/τις πελάτες/-ισσες μέσω μηνύματος κειμένου σχετικά με τα διαθέσιμα εναλλακτικά μέσα πρόσβασης σε υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.
Διασφάλιση βιωσιμότητας για τους φορείς εκμετάλλευσης: χαμηλότερα ανώτατα όρια χονδρικής
Ο νέος κανονισμός για την περιαγωγή καθορίζει χαμηλότερα τέλη χονδρικής. Πρόκειται για δαπάνες που χρεώνουν οι φορείς εκμετάλλευσης κινητών επικοινωνιών στη χώρα φιλοξενίας, με αντάλλαγμα την πρόσβαση στα αντίστοιχα δίκτυά τους, διασφαλίζοντας ότι οι φιλοξενούμενοι φορείς εκμετάλλευσης κινητών επικοινωνιών και οι πελάτες τους επωφελούνται από τις υπηρεσίες περιαγωγής στο εξωτερικό.
Τα ανώτατα όρια χονδρικής καθορίζονται σε επίπεδα που διασφαλίζουν ότι οι φορείς εκμετάλλευσης μπορούν να αντέξουν και να ανακτήσουν το κόστος παροχής υπηρεσιών περιαγωγής στους καταναλωτές σε τιμές εσωτερικού.
Για τις υπηρεσίες δεδομένων, ο νέος κανονισμός καθορίζει τα ακόλουθα ανώτατα όρια χονδρικής:
2 €/GB το 2022, 1,8 €/GB το 2023, 1,55 €/GB το 2024, 1,3 €/GB το 2025, 1,1 €/GB το 2026 και 1 EUR/GB από το 2027 και έπειτα.
Για φωνητικές κλήσεις: 0,022 €/min κατά την περίοδο 2022-2024 και 0,019 €/min από το 2025 και έπειτα.
Για SMS: 0,004 €/SMS κατά την περίοδο 2022-2024 και 0,003 €/SMS από το 2025 και έπειτα.
Τα χαμηλότερα τέλη χονδρικής είναι προς όφελος των καταναλωτών, καθώς αναμένεται να διασφαλίζουν ότι όλοι οι φορείς εκμετάλλευσης θα είναι σε θέση να προσφέρουν ανταγωνιστικές συνδρομές περιαγωγής σύμφωνα με την αρχή «περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού».
Επόμενα βήματα
Οι κανόνες πρόκειται να τεθούν σε ισχύ την 1η Ιουλίου 2022, ώστε να διασφαλιστεί εγκαίρως η συνέχιση των οφελών της «περιαγωγής με χρέωση εσωτερικού» για τους πολίτες.
Η Επιτροπή θα πρέπει επίσης να αξιολογήσει τα μέτρα για τις ενδοενωσιακές επικοινωνίες (κλήσεις και SMS από τη χώρα προέλευσης προς άλλο κράτος μέλος) και να εξακριβώσει εάν και σε ποιο βαθμό υπάρχει συνεχής ανάγκη μείωσης των ανώτατων ορίων για την προστασία των καταναλωτών.
Ιστορικό
Η δωρεάν περιαγωγή στην ΕΕ θεσπίστηκε το 2017. Έκτοτε, οι Ευρωπαίοι πραγματοποιούν κλήσεις, στέλνουν μηνύματα και περιηγούνται στο διαδίκτυο περισσότερο όταν ταξιδεύουν στο εξωτερικό εντός ΕΕ. Ωστόσο, υπήρχαν περιθώρια βελτίωσης. Στο τελευταίο Ευρωβαρόμετρο του Φεβρουαρίου 2021, το 33 % των ερωτηθέντων που ταξίδεψαν στο εξωτερικό είχε χαμηλότερη ταχύτητα στο κινητό διαδίκτυο από ό,τι συνήθως στη χώρα του, και το 28 % είχε χαμηλότερο πρότυπο δικτύου στο εξωτερικό (δηλ. δίκτυο 3G αντί 4G). Επιπλέον, μελέτη που εκπονήθηκε από το Κοινό Κέντρο Ερευνών διαπίστωσε ότι το 25 % των πελατών είχε τουλάχιστον μία φορά χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσιών στην περιαγωγή σε σύγκριση με τη χώρα προέλευσής του, ακόμη και όταν οι συνθήκες δικτύου θα μπορούσαν να έχουν εξασφαλίσει καλύτερη ποιότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου