Η υπόθεση των Λουτρών παραμένει στον αέρα
Φαίνεται πως ο εφιάλτης στην υπόθεση των Λουτρών δεν έχει απομακρυνθεί δυστυχώς, παρά τις διαβεβαιώσεις από πλευράς Βουλευτών για προαιρετική συμμετοχή των δημοτικών επιχειρήσεων στο επενδυτικό σχήμα. Ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Διονύσης Σταμενίτης εξέδωσε το ακόλουθο δελτίο τύπου:
Νέα επικοινωνία με την ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού για το θέμα διαχείρισης των Ιαματικών Πηγών.
Προϋπόθεση η σύμφωνη γνώμη των Δήμων για την ένταξη των αναγνωρισμένων ιαματικών πηγών στην Ανώνυμη Εταιρεία "Ιαματικές Πηγές Ελλάδος".
Σε συνέχεια των επαφών μου αναφορικά με το ζήτημα της διαχείρισης των ιαματικών πηγών, επικοινώνησα εκ νέου με την ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού.
Επανέλαβα τη θέση μου ότι οι ιαματικές πηγές που βρίσκονται υπό το καθεστώς διαχείρισης των Δήμων θα πρέπει να παραμείνουν ως έχουν, εκτός μόνο αν ο οικείος Δήμος αποφασίσει την ένταξη των ιαματικών πηγών στην Ανώνυμη Εταιρεία «Ιαματικές Πηγές».
Συμφωνήσαμε ότι η ίδρυση της εταιρείας διαχείρισης είναι μια εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία για την αξιοποίηση των αναξιοποίητων πηγών και όσων δεν είναι αναγνωρισμένες και αυτός είναι ο βασικός σκοπός που καλείται να εξυπηρετήσει το νέο νομοσχέδιο.
Η θέση ότι η αντιμετώπιση των ήδη αναγνωρισμένων πηγών θα πρέπει να είναι διαφορετική υιοθετήθηκε και από τις δύο πλευρές.
Στο πλαίσιο αυτό ενημερώθηκα ότι θα υπάρξει πρόβλεψη στο σχέδιο νόμο ώστε οι ήδη αναγνωρισμένες πηγές, όπως τα Λουτρά Πόζαρ, να εντάσσονται στην εταιρεία «Ιαματικές Πηγές Ελλάδος» μόνο στην περίπτωση που υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του οικείου Δήμου.
Υιοθετείται έτσι η πρόταση που καταθέσαμε από κοινού με το Δήμαρχο Αλμωπίας κ. Μπάτση σε συνάντηση μας στο Υπουργείου Τουρισμού με τον Υπουργό κ. Θεοχάρη και τη Γενική Γραμματέα Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης κ. Λοϊζου.
Θυμίζουμε ότι κατά τη συζήτηση του θέματος στην Γενική συνέλευση, ο πρόεδρος της επιχείρησης και Δήμαρχος Αλμωπίας Χρήστος Μπάτσης, επί της ουσίας δίχασε αντί να ενώσει με τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε το θέμα και χωρίς να ενημερώσεις νωρίτερα το σώμα και τους μετόχους των Λουτρών. Το αποτέλεσμα ήταν μετά τις παλινωδίες του, να δεχθεί σκληρή κριτική από την αντιπολίτευση για ανικανότητα και για κρυφή ατζέντα. Τελικά και αφού έχουν περάσει 7 και πλέον μέρες, δεν έχει εκδοθεί και κοινό ψήφισμα της Γ.Σ., ευθύνη που φέρνει τόσο ο πρόεδρος της Γενικής συνέλευσης όσο και ο πρόεδρος και Δήμαρχος. Θυμίζουμε ότι η Γενική Συνέλευση άδειασε τον Δήμαρχο που έδωσε προσχέδιο του ψηφίσματος στην δημοσιότητα πριν την Γ.Σ. που δείχνει τους παιδικούς χειρισμούς αυτής της υπόθεσης. Δυστυχώς η εφημερίδα μας πρώτη έγραψε για τους χειρισμούς του κου Μπάτση αλλά και για τον τρόπο με τον οποί πολιτεύεται στο συγκεκριμένο ζήτημα. Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας μας, έντονη είναι η δυσαρέσκεια από αυτοδιοικητικούς αλλά και από την ΚΕΔΕ, αναφορικά με την διαχείριση του ζητήματος από τον κο Μπάτση αλλά και από το γεγονός ότι δημοσίως ανάφερε την πρόταση στον Υπουργό Τουρισμού για την εθελοντική συμμετοχή των ΟΤΑ στην ιδιωτικοποίηση των λουτρών, πρόταση που έρχεται σε αντίθεση με αυτή της ΚΕΔΕ και του συνδέσμου πόλεων με ιαματικές πηγές. Μάλιστα πολλοί μιλούν για ρήξη από πλευράς Δήμου Αλμωπίας στο κοινό αίτημα για κατάργηση του νομοσχεδίου. Η πρόταση της ΚΕΔΕ είναι η ακόλουθη:
Σε συνέχεια της υπ’ αριθμ. 71/19.2.2021 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ. ύστερα από διαλογική συζήτηση
Αποφασίζει ομόφωνα
Ζητά:
-Την απόσυρση από το νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού με τίτλο: «Ανάπτυξη ιαματικού τουρισμού και λοιπές διατάξεις», των άρθρων 7 έως 14, που αφορούν στη σύσταση της ανώνυμης εταιρείας «Ιαματικές Πηγές Ελλάδος(ΙΠΕ).
-Τη συνεργασία, από μηδενική βάση, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να διαμορφωθεί από κοινού το μέλλον των ιαματικών πηγών της χώρας.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Ο Γενικός Γραμματέας της Κ.Ε.Δ.Ε.
Δημήτριος Καφαντάρης Δημοτικός Σύμβουλος Πύλου-Νέστορος
Ο Γενικός Διευθυντής της Κ.Ε.Δ.Ε. Ιωάννης Καραγιάννης
Ο Σύνδεσμος Δήμων Ιαματικων Πηγών Ελλάδας είχε εκδώσει την ακόλουθη πρόταση:
Ομόφωνα το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδας (ΣΔΙΠΕ), το οποίο συνεδρίασε την Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου, αποφάσισε να ΑΠΟΡΡΙΨΕΙ τα άρθρα 7 έως 14 του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Τουρισμού που αφορούν τη σύσταση της ανώνυμης εταιρείας «Ιαματικές Πηγές Ελλάδος (ΙΠΕ)».
Η σύσταση της Ι.Π.Ε. Α.Ε. πλήττει άμεσα και πολυεπίπεδα τα συμφέροντα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ παράλληλα ακυρώνει τον αναπτυξιακό ρόλο της και διαψεύδει τις προσδοκίες των τοπικών κοινωνιών. Ο ΣΔΙΠΕ ως φορέας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που εκπροσωπεί σε πανελλαδικό επίπεδο τους Δήμους που έχουν στα διοικητικά τους όρια ιαματικές πηγές, θεωρεί την εξέλιξη αυτή ακραία αντιαυτοδιοικητική.
H αναχρονιστική κρατικομονοπωλιακή διαχείριση, που εισηγείται το Υπουργείο, πέρα από τα προφανή ζητήματα συνταγματικής διάστασης ως προς τον κατοχυρωμένο ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης που αναδεικνύει, προκρίνει ένα ακραία αντι-αναπτυξιακό και μη βιώσιμο μοντέλο διαχείρισης και εκμετάλλευσης των τοπικών φυσικών πόρων, το οποίο στρεβλώνει τον υγιή ανταγωνισμό και οδηγεί σε υφαρπαγή περιουσιακών στοιχείων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Δήμοι, σήμερα, έχουν προχωρήσει στην αναγνώριση των φυσικών τους πόρων ως ιαματικών, και έχουν λάβει ή βρίσκονται σε διαδικασία λήψης των Ειδικών Σημάτων Λειτουργίας (ΕΣΛ) των εγκαταστάσεών τους. Πολλοί βρίσκονται σε διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμών για την ανεύρεση επενδυτή, αρκετοί συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα για την αναβάθμιση των υποδομών τους, ενώ άλλοι συμμετέχουν ήδη σε εταιρικά σχήματα εκμετάλλευσης των ιαματικών φυσικών πόρων τους. Σε όλες τις παραπάνω διαδικασίες η μέχρι σήμερα στάση της κεντρικής διοίκησης ήταν – με τους επιεικέστερους όρους – μη υποστηρικτική.
Κατόπιν τούτων, καλούμε:
1. Τους Δήμους – Μέλη του Συνδέσμου μας,
2. Τις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων (ΠΕΔ) και
3. Τις Περιφέρειες της χώρας
να «υιοθετήσουν» την Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΔΙΠΕ, με τη λήψη σχετικής απόφασης από τα οικεία συμβούλια, και
4. Την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), τον θεσμικό εκφραστή του συνόλου των Δήμων της χώρας, να απορρίψει τον συγκεκριμένο σχεδιασμό του Υπουργείου Τουρισμού, καθώς η συμμετοχή της στην εταιρεία αυτή δεν πρέπει να χρησιμοποιηθεί από την ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού ως άλλοθι στην υποβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στην υφαρπαγή των περιουσιακών της στοιχείων.
Τέλος, δηλώνουμε προς πάσα κατεύθυνση ότι σε περίπτωση που το Υπουργείο Τουρισμού αποσύρει τις εν λόγω διατάξεις, είμαστε έτοιμοι να προσφέρουμε την τεχνογνωσία μας συνεργαζόμενοι από μηδενική βάση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να συνδιαμορφώσουμε το μέλλον των ιαματικών πηγών της χώρας.
Με εκτίμηση
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΓΑΡΔΕΡΗΣ
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΥΘΝΟΥ
Μ. Δανάς: Είναι ένα κακό σχέδιο
Σε αυτό το ζήτημα τοποθετήθηκε και ο Γενικός Γραμματέας του συνδέσμου Δήμων με Ιαματικές Πηγές και μέλος Επιτροπής Προστασίας Ιαματικών Φυσικών Πόρων Υπουργείου Τουρισμού Μάρκος Δανάς, που τόνισε μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
Για να μπορέσουμε να κρίνουμε εάν το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού είναι ή όχι καλό, για την μελλοντική ανάπτυξη του κλάδου των ιαματικών πηγών, πρέπει πρώτα να απαντήσουμε στο ερώτημα τι είδους ανάπτυξη θέλουμε, τι μοντέλο θέλουμε να ακολουθήσουμε; Ποιος είναι ο τρόπος με τον οποίο ο κλάδος θα μπορέσει να αντιπαρέλθει τα 40 χρόνια απαξίωσης;
Έτσι τα τελευταία 6 χρόνια οι δήμοι (χωρίς πάντα την βοήθεια του υπουργείου) είχαν προχωρήσει στην αναγνώριση των φυσικών τους πόρων ως ιαματικών, και είχαν λάβει ή βρισκόταν σε διαδικασία λήψης των Ειδικών Σημάτων Λειτουργίας (ΕΣΛ) των εγκαταστάσεών τους. Σήμερα, πολλοί δήμοι ήδη βρίσκονται σε διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμών για την ανεύρεση επενδυτή, αρκετοί συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα για την αναβάθμιση των υποδομών τους, ενώ άλλοι συμμετέχουν σε εταιρικά σχήματα εκμετάλλευσης των ιαματικών φυσικών πόρων τους.
Ήταν έτοιμοι δηλαδή για το τελικό στάδιο της στρατηγικής που εφαρμόστηκε και προέβλεπε το άνοιγμα χρηματοδοτικών πακέτων προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η ανακαίνιση των υποδομών. Τέτοια χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το ΕΠΑνΕΚ ήταν έτοιμα εδώ και 1,5 χρόνο αλλά δεν τελεσφόρησαν, προφανώς με ευθύνη του κράτους. Επίσης, το αίτημα για νέα χρηματοδοτικά προγράμματα στο πρότυπο του Φιλόδημου και του Α. Τρίτση, μοχλεύοντας πόρους του ΠΔΕ και της ΕΤΕπ για την αναβάθμιση των υποδομών ήταν τους προηγούμενους μήνες η αιχμή των αιτημάτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Αντί όλων αυτών, το υπουργείο Τουρισμού επέλεξε να αρνηθεί την προηγούμενη στρατηγική που θα διέχεε τον παραγόμενο πλούτο σε όλη την Ελληνική επαρχία και να προσπαθήσει να λειτουργήσει τα πάντα συγκεντρωτικά μέσα από μία ανώνυμη εταιρία με έδρα την Αθήνα. Μέσα από αυτή την εταιρία ο εκάστοτε υπουργός τουρισμού καθίσταται απόλυτος κυρίαρχος ολόκληρου του κλάδου των Ιαματικών Πηγών. Το ερώτημα προκύπτει αβίαστα: σε ποιον άλλο κλάδο συμβαίνει αυτό; Και σε ποια άλλη χώρα συμβαίνει κάτι τέτοιο; Πρόκειται στη ουσία για στρέβλωση του ανταγωνισμού μέσα από ένα αναχρονιστικό μοντέλο κρατικής διαχείρισης που θυμίζει άλλες εποχές.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε τον ρόλο που έπαιξε το υπερταμείο (ΕΤΑΔ – ΤΑΙΠΕΔ) τα τελευταία 10 χρόνια στην διαχείριση των ιαματικών πηγών. Δεν κατάφερε να αξιοποιήσει καμία Ιαματική πηγή. Το υπερταμείο διαχειρίζεται 29 Ιαματικούς Φυσικούς Πόρους και δεν κατάφερε να κάνει ούτε έναν διαγωνισμό. Άρα πως είναι δυνατόν μια ίδιας μορφής εταιρία να τα καταφέρει σήμερα; Πως είναι δυνατόν μια εταιρία στην Αθήνα να μπορεί να τρέξει τις διαδικασίες που χρειάζονται για να βγουν διαγωνισμοί στην Ελληνική επαρχία; Η πραγματικότητα των προηγούμενων ετών απέδειξε ότι οριοθετήσεις ρεμάτων, χρησικτησίες, και πολλά άλλα δύσκολα θέματα είναι αδύνατο να τρέξουν από τους «τεχνοκράτες» του υπερταμείου.
Ακόμη πρέπει να γίνει κατανοητό ότι είναι άλλο ο Ιαματικός Φυσικός Πόρος και άλλο η γη στην οποία αναβλύζει. Στην ανώνυμη εταιρία δεν θα μεταβιβάζεται μόνο η χρήση των Ιαματικών Φυσικών Πόρων αλλά και η χρήση των οικοπέδων δημοτικής ιδιοκτησίας που βρίσκονται σε ακτίνα 1000 μ. από τον φυσικό πόρο. Στο σχέδιο νόμου δεν προβλέπεται βέβαια η αλλαγή της ιδιοκτησιακής κατάστασης των περιουσιακών στοιχείων των δήμων αλλά όταν ανώνυμη εταιρία θα έχει την χρήση τους τότε ουσιαστικά θα πρόκειται για μια απαλλοτρίωση δημοτικής περιουσίας σε εισαγωγικά.
Και το ερώτημα προκύπτει αβίαστα. Ποιος Έλληνας πολίτης (πόσο μάλλον φορέας τοπικής αυτοδιοίκησης) θα δεχόταν ποτέ να μεταβιβάσει την περιουσία του αρκούμενος στο αίολο αφήγημα: Θα βρω επενδυτή, θα κάνω την επένδυση, θα παράγω πλούτο και θα σου δώσω μερίδιο από τα κέρδη. Η συλλογιστική του Υπουργείου Τουρισμού είναι γεγονός ότι πάσχει σε πολλά σημεία.
Τέλος, είναι γεγονός πως η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο μετοχικό σχήμα με 20% επιχειρείται να χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι για την υφαρπαγή της δημοτικής περιουσίας. Από πουθενά δεν προκύπτει ρόλος αποφασιστικής σημασίας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση γιατί τα πάντα θα αποφασίζονται με μια ΚΥΑ μεταξύ των Υπουργών Τουρισμού και Οικονομικών. Το μέλλον των δημοτικών περιουσιών θα επαφίεται στην καλοσύνη των δύο υπουργών, για να θυμηθούμε το υπέροχο θεατρικό έργο του Tenessee Williams «Λεωφορείον ο Πόθος» όπου στην τελευταία σκηνή η Blanche Dubois αφήνεται στα χέρια του ψυχιάτρου λέγοντας «πάντα είχα εμπιστοσύνη στην καλοσύνη των ξένων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου