Το
φαινόμενο της αύξησης της παραοικονομίας στο κρασί εμφανίζεται κατά τους
τελευταίους μήνες σε όλη την Ελλάδα, κυρίως στην επαρχία και τους τουριστικούς
προορισμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, πολλά λίτρα οίνου, είτε χύμα
είτε εμφιαλωμένα σε μπουκάλια ή ασκούς, διακινούνται χωρίς παραστατικά και δεν
πληρώνεται ο ΕΦΚ και κατ’ επέκταση ούτε ο ΦΠΑ. Αυτό γίνεται διότι στα κρασιά
χαμηλής αξίας, όπως τα χύμα ή αυτά σε εμφιαλωμένους ασκούς (οίνος που
χρησιμοποιείται κατά κόρον στην εστίαση) ο ΕΦΚ σε πολλές περιπτώσεις φθάνει
ποσοστιαία μέχρι και το 60-65% της αξίας του προϊόντος. Ως εκ τούτου, το
κίνητρο για τη διακίνηση του προϊόντος χωρίς παραστατικά και χωρίς την απόδοση
του ΕΦΚ είναι πολύ μεγάλο και το φαινόμενο διογκώνεται όσο περνά ο χρόνος.
Την
ίδια ώρα, χιλιάδες στρέμματα παραγωγής δεν καταγράφονται πουθενά και εκατοντάδες
παραγωγοί παραμένουν αδήλωτοι. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Κεντρικής
Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ), από τις
160.000 αμπελουργικές εκμεταλλεύσεις που είναι καταγεγραμμένες στο Αμπελουργικό
Μητρώο, μόνο οι 27.000 προέβησαν σε ψηφιακή υποβολή Δήλωσης Συγκομιδής.
Παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Οικονομικών
για ελέγχους σε όλο τον κύκλο, από την καλλιέργεια και την παραγωγή έως την
πώληση και την κατανάλωση, οχτώ μήνες μετά την επιβολή του ΕΦΚ αυτοί ακόμα δεν
έχουν ξεκινήσει, με αποτέλεσμα η επιβολή του φόρου να αφορά μόνο στους νόμιμους
οινοπαραγωγούς, των οποίων μάλιστα οι πωλήσεις στο εσωτερικό της χώρας έχουν
μειωθεί εξαιτίας της επιβολής του ΕΦΚ στον οίνο και της μείωσης της εγχώριας
ζήτησης.
Ιδιαίτερα στα μικρά οινοποιεία, τα οποία παράγουν
κάτω από 100.000 λίτρα κρασιού, που στις πλείστες περιπτώσεις είναι υψηλής
ποιότητας, η επιβολή του νέου φόρου προκαλεί σοβαρά προβλήματα, καθώς τα οινοποιεία
υποχρεούνται να προκαταβάλουν το φόρο. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που ένας
οινοποιός παράγει ετησίως 100 τόνους κρασί, για να πουλήσει έστω ένα μπουκάλι,
οφείλει να προπληρώσει όλο το κρασί της χρονιάς, ένα ποσό των 24.000 ευρώ
περίπου. Ως εκ τούτου, τα μικρά οινοποιεία στερούνται σημαντικά ποσά από την
απαραίτητη για τη λειτουργία τους ρευστότητα, ενώ σε περίπτωση εξαγωγών προς
τρίτες χώρες ο ΕΦΚ δεν επιστρέφεται, όπως αποσαφηνίζεται και στο με Αριθμ.
Πρωτ: ΔΕΦΚΦ 1001351 ΕΞ 2016 της 07/01/2016 εδάφιο 3 έγγραφο του Υπουργείου
Οικονομικών με τίτλο «Παροχή
πρόσθετων διευκρινήσεων επί της νέας φορολόγησης των προϊόντων που εμπίπτουν
στα άρθρα 90 και 92 του ν.2960/01». Συνεπώς, η βιωσιμότητα των μικρών
οινοποιείων απειλείται, επιβαρύνεται σημαντικά η ανταγωνιστικότητα του
Ελληνικού ποιοτικού οίνου τόσο εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά, ενώ μειώνεται
η Ελληνική συνεισφορά στην πολυετή Ευρωπαϊκή προσπάθεια (Κοινοτικό Πρόγραμμα
ΚΟΑ εξαγωγών οίνων ΠΓΕ και ΠΟΠ Τρίτων Χωρών) για αύξηση των Ευρωπαϊκών εξαγωγών
σε τρίτες χώρες.
Η μέση πτώση του τζίρου στον οινοποιητικό κλάδο
ξεπερνά το 20%, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, υπάρχουν μονάδες που
εμφανίζουν κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις έως και 50%, με αποτέλεσμα να
προχωρούν σε απολύσεις ή στην καλύτερη περίπτωση να θέτουν σε διαθεσιμότητα το
προσωπικό τους.
Βεβαίως, λόγω της μείωσης της ζήτησης, και
ταυτόχρονα λόγω της αύξησης της παραοικονομίας, όχι μόνο δεν εισπράττεται ο
αρχικά εκτιμώμενος ΕΦΚ στο κρασί, αλλά και ο ΦΠΑ και εντέλει και ο φόρος
εισοδήματος. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι στα κρατικά ταμεία θα μπουν πολύ
λιγότερα χρήματα από τα 55 εκατομμύρια Ευρώ που υπολόγιζε να εισπράξει το
Υπουργείο Οικονομικών από τον ΕΦΚ στο κρασί.
Τελικώς, το «μάρμαρο» καλούνται να πληρώσουν τα
νόμιμα οινοποιεία, οι νόμιμοι παραγωγοί, τα νόμιμα σημεία διακίνησης και σημεία
πώλησης και φυσικά ο Έλληνας πολίτης.
Δεδομένου ότι ο ΕΦΚ που επιβλήθηκε από την
κυβέρνηση στο κρασί έχει οδηγήσει σε πλήρη αποδιοργάνωση της αγοράς, δραματική
μείωση της κατανάλωσης και ουσιαστική αύξηση της
παράνομης διακίνησης,
δεδομένου
ότι η κυβέρνηση δεν θα εισπράξει τα προσδοκώμενα χρήματα από το συγκεκριμένο
φόρο,
δεδομένου
ότι το συγκεκριμένο φορολογικό μέτρο οδήγησε στην επιβράδυνση του ρυθμού
ανάπτυξης των επιχειρήσεων σε έναν πολλά υποσχόμενο τομέα για τη χώρα, ενώ το
κράτος χάνει σημαντικά έσοδα από το ΦΠΑ και το φόρο εισοδήματος λόγω της
παραοικονομίας και της μείωσης του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων του κλάδου,
δεδομένου
ότι το συγκεκριμένο μέτρο αποτελεί επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης, γεγονός
που επιβεβαίωσε πρόσφατα και ο Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων, κ. Πιερ
Μοσκοβισί,
ερωτώνται
οι κκ. Υπουργοί,
1.
Προτίθεται η κυβέρνηση να αναγνωρίσει
την αποτυχία του συγκεκριμένου φορολογικού μέτρου και να προχωρήσει στην
κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί;
2.
Σε ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να
προβεί η κυβέρνηση προκειμένου να παταχθεί το παραεμπόριο και η διακίνηση του
«μαύρου κρασιού»;
3. Τι
έσοδα έχει εισπράξει η κυβέρνηση από την έναρξη εφαρμογής του μέτρου έως τις
30/09/2016 και πόσα χρήματα υπολογίζει να εισπράξει τελικώς έως το τέλος του
έτους;
Οι ερωτώντες βουλευτές,
1. Αθανάσιος
Καββαδάς, βουλευτής Ν. Λευκάδας
2.
Απόστολος Βεσυρόπουλος, βουλευτής Ν.
Ημαθίας
3. Θεοδώρα
Μπακογιάννη, βουλευτής Α΄ Αθηνών
4. Χρήστος
Κέλλας, βουλευτής Ν. Λάρισας
5. Ελευθέριος
Αυγενάκης, βουλευτής Ν. Ηρακλείου
6. Άδωνις
Γεωργιάδης, βουλευτής Β΄ Αθηνών
7. Κων/νος
Τσιάρας, βουλευτής Ν. Καρδίτσας
8. Γεράσιμος
Γιακουμάτος, βουλευτής Β΄ Αθηνών
9. Σοφία
Βούλτεψη, βουλευτής Β΄ Αθηνών
10. Βασίλης
Γιόγιακας, βουλευτής Ν. Θεσπρωτίας
11. Σάββας
Αναστασιάδης, βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης
12. Όλγα
Κεφαλογιάννη, βουλευτής Α΄ Αθηνών
13. Κων/νος
Καραμανλής, βουλευτής Ν. Σερρών
14. Ιωάννης
Αντωνιάδης, βουλευτής Ν. Φλωρίνης
15. Άννα
Καραμανλή, βουλευτής Β΄ Αθηνών
16. Στέργιος
Γιαννάκης, βουλευτής Ν. Πρεβέζης
17. Βασίλης
Κικίλιας, βουλευτής Α΄ Αθηνών
18. Ιωάννης
Κεφαλογιάννης, βουλευτής Ν. Ρεθύμνου
19. Βασίλης
Οικονόμου, βουλευτής Επικρατείας
20. Χρίστος
Δήμας, βουλευτής Ν. Κορινθίας
21. Αθανάσιος
Μπούρας, βουλευτής Αττικής
22. Άννα-Μισέλ
Ασημακοπούλου, βουλευτής Β΄ Αθηνών
23. Κων/νος
Σκρέκας, βουλευτής Ν. Τρικάλων
24. Κων/νος
Βλάσης, βουλευτής Ν. Αρκαδίας
25. Γεώργιος
Γεωργαντάς, βουλευτής Ν. Κιλκίς
26. Αναστάσιος
Δημοσχάκης, βουλευτής Ν. Έβρου
27. Γεώργιος
Βλάχος, βουλευτής Αττικής
28. Σίμος
Κεδίκογλου, βουλευτής Ν. Ευβοίας
29. Νίκος
Παναγιωτόπουλος, βουλευτής Ν. Καβάλας
30. Θεόδωρος
Φορτσάκης, βουλευτής Επικρατείας
31. Κωνσταντίνος
Γκιουλέκας, βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης
32. Αθανάσιος
Δαβάκης, βουλευτής Ν. Λακωνίας
33. Εμμανουήλ
Κόνσολας, βουλευτής Ν. Δωδεκανήσου
34. Ιωάννης
Βρούτσης, βουλευτής Ν. Κυκλάδων
35. Θεόδωρος
Καράογλου, βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης
36. Σταύρος
Καλαφάτης, βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης
37. Γεώργιος
Κασαπίδης, βουλευτής Ν. Κοζάνης
38. Χρήστος
Μπουκώρος, βουλευτής Ν. Μαγνησίας
39. Κων/νος
Κατσαφάδος, βουλευτής Α΄ Πειραιά
40. Κων/νος
Κουκοδήμος, βουλευτής Ν. Πιερίας
41. Μαρία
Αντωνίου, βουλευτής Ν. Καστοριάς
42. Νότης
Μηταράκης, βουλευτής Ν. Χίου
43. Γεώργιος
Βαγιωνάς, βουλευτής Ν. Χαλκιδικής
44. Ιωάννης
Ανδριανός, βουλευτής Ν. Αργολίδας
45. Γεώργιος
Στύλιος, βουλευτής Ν. Άρτας
46. Δημήτριος
Κυριαζίδης, βουλευτής Ν. Δράμας
47. Μάριος
Σαλμάς, βουλευτής Ν. Αιτωλοακαρνανίας
48. Χαράλαμπος
Αθανασίου, βουλευτής Ν. Λέσβου
49. Αικατερίνη
Παπακώστα, βουλευτής Β’ Αθήνας
50. Δημήτριος
Σταμάτης, βουλευτής Επικρατείας
51. Φωτεινή
Αραμπατζή, βουλευτής Ν. Σερρών
52. Ανδρέας
Κατσανιώτης, βουλευτής Ν. Αχαΐας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου