η σταδιακή αύξηση των ενδιάμεσων - ειδικών ορίων ηλικίας να ψηφιστεί άμεσα ως προαπαιτούμενο της κυοφορούμενης συμφωνίας και την ελληνική πλευρά να εμμένει σταθερά στη θέση της πως τα προαπαιτούμενα έχουν ήδη ψηφιστεί. Πρόθεση της ελληνικής πλευράς είναι να «σπρώξει» την επίμαχη ρύθμιση προς το φθινόπωρο και να την εντάξει στη γενικότερη ασφαλιστική μεταρρύθμιση του Οκτωβρίου. Οι δανειστές, ωστόσο, πιέζουν προκειμένου να επισπευθεί η θεσμοθέτηση και να έρθει στη Βουλή το αμέσως επόμενο διάστημα.
Παράλληλα οι εκπρόσωποι των δανειστών έθεσαν ξανά θέμα επίσπευσης της κατάργησης του ΕΚΑΣ.
Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, οι δανειστές πιέζουν ώστε να επέλθουν και διορθώσεις επί τα χείρω στην ρύθμιση, με σκοπό να επιταχυνθεί ο «βηματισμός» που θα οδηγήσει σταδιακά στα 62 ή τα 67 ως όριο ηλικίας συνταξιοδότησης, ασφαλισμένους που μπορούν σήμερα να κάνουν χρήση των ειδικών διατάξεων. Στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείεται για παράδειγμα το ενδεχόμενο η αύξηση του ορίου ηλικίας να οδηγηθεί τελικά προς ένα έτος το έτος από ένα εξάμηνο το έτος που προέβλεπε το προσχέδιο, αν και όλα είναι αυτή την στιγμή υπό διαπραγμάτευση.
Υπενθυμίζεται πως η σταδιακή κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων είχε συμπεριληφθεί αρχικά στο προσχέδιο του νόμου με το πρώτο πακέτο των προαπαιτούμενων, αλλά τελικά αποσύρθηκε. Το προσχέδιο προέβλεπε πως τα όρια ηλικίας θα αυξάνονται κατά ένα εξάμηνο το έτος αρχής γενομένης από φέτος μέχρι και το 2022, ώστε από 1/1/2023 όλοι να συνταξιοδοτούνται με πλήρη σύνταξη μόνο στα 67 με 15 έτη (4.500 ημέρες ασφάλισης) ή στα 62 με 40 έτη (12.000 ημέρες) και με μειωμένη στα 62 με 15ετία. Η αρχική πρόβλεψη διασώζει:
• Υπαγόμενους σε καθεστώς βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων καθώς και απασχολούμενους σε ορυχεία, λιγνιτωρυχεία και υπόγειες στοές.
• Μητέρες παιδιών που είναι ανίκανα για κάθε βιοποριστική εργασία.
• Συζύγους, γονείς και αδέλφια αναπήρων και ασφαλισμένους ανάπηρους που καταλαμβάνονται από τις διατάξεις του νόμου 612/77 (τυφλοί, παραπληγικοί κ.ά.).
Επίσης εξαιρούνται από το προσχέδιο όσοι έχουν θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα μέχρι την έναρξη ισχύος της ρύθμισης (δηλαδή έχουν τον αποαιτούμενο χρόνο ασφάλισης και τα όρια ηλικίας). Υπολογίζεται πως 130.000 ασφαλισμένοι έχουν «κλειδώσει» και τον χρόνο ασφάλισης και το όριο ηλικίας κι ενδεχόμενη παραβίαση των δικαιωμάτων τους χαρακτηρίζεται από ειδικούς ως «παράνομη πράξη». Θίγονται, ωστόσο, όσοι μπορούσαν να φύγουν μόνο με τον χρόνο ασφάλισης και χωρίς όριο ηλικίας. Γι αυτούς προβλέπεται η προσθήκη των εξαμήνων να ξεκινήσει από τον Γενάρη με όριο τα 58 (εφ’ όσον η συνταξιοδότηση γίνεται με 35ετία και σε κάθε άλλη περίπτωση με όριο τα 55). Ειδικοί της κοινωνικής ασφάλισης εκτιμούν πως οι διατάξεις «ακουμπούν» τρίτεκνες μητέρες σε δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα που έφευγαν με 20ετία, ενδεχομένως και ενστόλους που φεύγουν χωρίς όριο ηλικίας με 25ετία. Στη «μέγγενη» των αλλαγών μπαίνουν τουλάχιστον 150.000 ασφαλισμένοι που έχουν κατοχυρωμένο δικαίωμα, έχουν δηλαδή τον απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης (μέχρι το τέλος του 2012) αλλά «κυνηγούν» το όριο ηλικίας, όπως μητέρες ανηλίκων σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, άντρες ασφαλισμένοι σε ειδικά ταμεία (ΔΕΚΟ - τράπεζες) με 25ετία, μισθωτοί και ελευθεροεπαγγελματίες με 35ετία, δημόσιοι υπάλληλοι με 25 χρόνια ασφάλισης.
Ποιοι θίγονται
• Τουλάχιστον 150.000 ασφαλισμένοι με κατοχυρωμένο δικαίωμα μπαίνουν στη μέγγενη της αύξησης ορίων ηλικίας.
• 15.000 υπαγόμενοι σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, μητέρες παιδιών ανίκανων για κάθε βιοποριστική εργασία, διασώζονται.
• 130.000 ασφαλισμένοι έχουν θεμελιωμένο δικαίωμα.
• Με έως και 15 χρόνια παραπάνω δουλειάς απειλούνται όσοι γονείς δεν έχουν συμπληρώσει τα όρια ηλικίας.
• 16% ποινή στη μεταβατική περίοδο για όποιον επιλέξει να συνταξιοδοτηθεί με πλήρη σύνταξη πριν από το νέο όριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου