Αλλαγές
τεχνικού χαρακτήρα στον τρόπο με τον οποίο γίνεται ο υπολογισμός της
ασφαλιζόμενης αξίας καθώς θα λαμβάνεται υπόψη, εκτός των άλλων, η μέση παραγωγή
ανά περιφέρεια και όχι ανά νομό περιλαμβάνει σχετικό άρθρο που περιέχεται στο
σχέδιο νόμου «Βοσκήσιμες γαίες Ελλάδας και άλλες διατάξεις», το οποίο τέθηκε σε
δημόσια διαβούλευση.
Ειδικότερα,
στο σχέδιο προβλέπονται τυπικές αλλαγές που αφορούν τις ασφαλιστικές καλύψεις
του ΕΛΓΑ για διάφορους τομείς της φυτικής και ζωικής παραγωγής.
Για τον
υπολογισμό της ασφαλιζόμενης αξίας λαμβάνεται υπόψη, εκτός των άλλων, η μέση
παραγωγή ανά νομό και ανά στρέμμα ή δένδρο των δηλούμενων καλλιεργειών
Διαγράφεται η φράση «ανά νομό» για να υπάρχει η δυνατότητα καθορισμού της μέσης
παραγωγής και ανά περιφέρεια ή γεωγραφική ζώνη ή ακόμα και ανά χώρα. Επίσης,
στην τρίτη παράμετρο για τον υπολογισμό της ασφαλιζόμενης αξίας προστίθεται η
λέξη «μέση» έτσι ώστε να διασφαλιστεί η στατιστική επεξεργασία της αξίας κάθε
προϊόντος Η ένταξη όμως του έργου των Ανταποκριτών καθώς και των απασχολούμενων
σε όλα τα στάδια της ασφαλιστικής και εκτιμητικής διαδικασίας, των προγραμμάτων
της ενεργητικής προστασίας και κρατικών οικονομικών ενισχύσεων γεωτεχνικών,
υπαλλήλων ή μη του ΕΛΓΑ, οι οποίοι δικαιούνται, για το έργο που τους
ανατίθεται, αποζημίωση ανά πραγματογνωμοσύνη, επιτόπιο έλεγχο, εποπτικό έλεγχο,
αξιολόγηση και παραλαβή έργων στους περιορισμούς μηνιαίων ορίων αποζημίωσης
οδηγεί σε αδυναμία υλοποίησής του σε περίπτωση επέλευσης μεγάλων ζημιών στις
αγροτικές και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις που οφείλονται σε απρόβλεπτα σε
έκταση και ένταση καιρικά φαινόμενα (παγετός, χαλάζι, πλημμύρα κλπ), δεδομένων
των συγκεκριμένων χρονικών ορίων (λίγων ημερών) που θέτουν οι Κανονισμοί
Ασφάλισης του ΕΛΓΑ για την υποβολή δηλώσεων ζημιάς – ΠΣΕΑ από τους ζημιωθέντες
παραγωγούς.
Επομένως οι
ανωτέρω διατάξεις δεν λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες εκτέλεσης του έργου
των ανταποκριτών και του ως άνω προσωπικού του ΕΛΓΑ, το οποίο έχει συγκεκριμένο
χρονικό ορίζοντα υλοποίησης, που είναι σε άμεση συνάρτηση με την επέλευση
απρόβλεπτων σε έκταση ζημιών στις αγροτικές και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις
Συγκεκριμένα οι ζημιές αρκετές φορές συνεπάγονται την υποβολή χιλιάδων δηλώσεων
ζημιάς από τους παραγωγούς της χώρας, τις οποίες οφείλουν να διαχειριστούν
άμεσα και εντός ασφυκτικών χρονικών ορίων οι ανταποκριτές, και στην εκτίμηση
και τον διοικητικό έλεγχο των οποίων οφείλουν να προβούν οι απασχολούμενοι
υπάλληλοι ή μη του ΕΛΓΑ.
Κατόπιν των
ανωτέρω η απαλοιφή των μηνιαίων ορίων αποζημίωσης με παράλληλη διατήρηση των
ορίων αποζημίωσης ανά δήλωση ή φάκελο ή εκτίμηση θα επιτρέψει στον ΕΛΓΑ να
ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του απέναντι στον αγροτικό κόσμο της χώρας χωρίς
να παραβιάζεται το συνολικό ετήσιο πλαφόν των αποζημιώσεων των ανταποκριτών του
και των απασχολούμενων σε όλα τα στάδια της ασφαλιστικής και εκτιμητικής
διαδικασίας. Επιπλέον η ύπαρξη των μηνιαίων ορίων αποζημίωσης δεν εξυπηρετεί το
εθνικό δημόσιο συμφέρον, καθώς οδηγεί ουσιαστικά σε αδυναμία υλοποίησης του
έργου του ΕΛΓΑ και κατ’ επέκταση αδυναμία εξυπηρέτησης του αγροτικού κόσμου της
χώρας.
Σταθερές οι
ασφαλιστικές εισφορές
Σύμφωνα
εξάλλου με τις διατάξεις του νομοσχεδίου στους πόρους του ΕΛΓΑ ορίζεται για την
καλλιέργεια της ελιάς η ασφαλιστική εισφορά σε ποσοστό 1,5% επί της
ασφαλιζόμενης αξίας, εξαιτίας της μεγάλης και σταθερής συνεισφοράς της
καλλιέργειας στα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές (30 εκατ. € επί των εσόδων
κατ’ έτος), σε σχέση με τις καταβληθείσες για την καλλιέργεια αυτή
αποζημιώσεις. Προστίθεται και η αλιευτική παραγωγή στις περιπτώσεις που
εξαιρούνται από την ασφαλιστική κάλυψη.
Εξάλλου οι
αποζημιώσεις του ως άνω προσωπικού και των ανταποκριτών του ΕΛΓΑ βαρύνουν τους
ίδιους τους πόρους του ΕΛΓΑ και όχι τον εθνικό τακτικό προϋπολογισμό. Για την
αποκατάσταση της αρχής της ίσης μεταχείρισης και λόγω των συχνών συνεδριάσεων
του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΛΓΑ και της εκδίκασης δικαστικών υποθέσεων στην
επαρχία, τα οποία συνεπάγονται τις μετακινήσεις εκτός έδρας του Προέδρου,
Αντιπροέδρου, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, του Νομικού Συμβούλου και
των δικηγόρων του ΕΛΓΑ, τα ισχύοντα (αριθ. 80/14270/31-1-2014 ΚΥΑ, ΦΕΚ Β΄327)
για τις δαπάνες διανυκτέρευσης και την ημερήσια αποζημίωση των μετακινούμενων
γεωτεχνικών υπαλλήλων του ΕΛΓΑ εφαρμόζονται και για τις δαπάνες διανυκτέρευσης
και την ημερήσια αποζημίωση του Προέδρου, Αντιπροέδρου, των μελών του
Διοικητικού Συμβουλίου, του Νομικού Συμβούλου και των δικηγόρων του ΕΛΓΑ. Με
την παράγραφο 6 του προτεινόμενου άρθρου, προτείνεται η αντικατάσταση της παρ.
1 του άρθρου 1 προκειμένου να επεκταθεί η ενεργητική προστασία της αγροτικής
δραστηριότητας τόσο σε κινδύνους που καλύπτονται ασφαλιστικά από τον ΕΛΓΑ
(παθήσεις και ασθένειες) όσο και σε κινδύνους που δεν αναφέρονται ρητά στο νόμο
3877/2010, μέσω επιχορηγούμενων δράσεων.
Τέλος,
σημειώνεται ότι με την περίπτωση δ΄ της παρ. 1 του προτεινόμενου άρθρου 18
καταργείται: α) η παράγραφος 5 του άρθρου 6 του ν. 3877/2010 (Α΄160)και β) η
παράγραφος 3 του άρθρου 10 του ίδιου νόμου. Με την περίπτωση α΄ καταργείται το
ανώτατο όριο αποζημίωσης των 70.000 €. Από τις χρήσεις των ετών 2011 και 2012
διαπιστώνεται ότι μόνο 10 παραγωγοί το 2011 και 6 παραγωγοί το 2012 ξεπερνούσαν
αυτό το όριο. Επίσης, οι συγκεκριμένοι παραγωγοί είναι διαφορετικοί κάθε χρονιά
και είχαν καλλιέργειες υψηλής ασφαλιζόμενης αξίας. Με την περίπτωση β΄
καταργείται το ανώτατο όριο αποζημίωσης (70.000 €) και κατά συνέπεια
καταργείται και το ανώτατο όριο ασφαλιστικής εισφοράς. Το ανώτατο όριο
ασφαλιστικής εισφοράς έχει δημιουργήσει ανισότητες μεταξύ παραγωγών του ίδιου
κλάδου ή και διαφορετικού. Ενδεικτικά αναφέρονται οι εξής χαρακτηριστικές
περιπτώσεις: α) «μεγάλοι» και «μεσαίοι» παραγωγοί και κτηνοτρόφοι καταβάλλουν
την ίδια ασφαλιστική εισφορά, β) παραγωγός με θερμοκηπιακή καλλιέργεια 4 στρεμμάτων
καταβάλει την ίδια ασφαλιστική εισφορά με κάποιο παραγωγό που έχει
θερμοκηπιακές καλλιέργειες 10 στρεμμάτων, β) παραγωγοί με υψηλής ασφαλιζόμενης
αξίας καλλιέργειες καταβάλλουν την ίδια ασφαλιστική εισφορά με παραγωγούς που
έχουν στην εκμετάλλευσή τους μικρότερης ασφαλιζόμενης αξίας καλλιέργειες.
Επίσης,
δημιουργείται πρόβλημα στον καθορισμό ασφαλίστρου σε περιπτώσεις πτηνοτροφικών
ή χοιροτροφικών μονάδων ή ανθοκομικών καλλιεργειών που αιτούνται την ένταξή
τους στην υποχρεωτική ασφάλιση. Τέλος, σημειώνεται ότι από τους 760.000 περίπου
ασφαλισμένους το έτος 2012, οι 3500 περίπου είχαν εισφορές που έφθαναν στα
ανώτατα όρια. Με την κατάργηση των ανώτατων ορίων, από τους 3500 παραγωγούς, οι
2500 περίπου θα εξακολουθούν να καταβάλλουν εισφορές μέχρι του ανώτατου ορίου,
500 παραγωγοί περίπου θα καταβάλλουν μέχρι 5000 € και οι υπόλοιποι 500 από 5000
€ και πάνω. Παράλληλα δημιουργήθηκαν πολλά τεχνικά κατά την υποβολή της ΔΚΕ,
όπου όταν κάποιος παραγωγός έφθανε το ανώτατο κατά περίπτωση όριο δεν
προχωρούσε στη δήλωση των υπόλοιπων αγροτεμαχίων του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου