Πέμπτη 19 Μαρτίου 2015

Σκανδαλώδης διαγωνισμός;


 

Τεμαχίζεται το δυναμικό Αττικό Μετρό- Ηλεκτρικός- Τραμ,
χαμηλώνει το τίμημα 

Ερωτήματα και εύλογες απορίες δημιουργεί η διενέργεια δύο διαγωνισμών από τη ΣΤΑΣΥ ΑΕ, που διαχειρίζεται Αττικό μετρό, Ηλεκτρικό και Τραμ, που ενδέχεται να οδηγήσει τον  οργανισμό και κατ’ επέκταση το δημόσιο σε απώλεια τεράστιων χρηματικών ποσών. Τεμαχίζει το δυναμικό τους και δεσμεύει το υπόλοιπο προς όφελος του αναδόχου, εκείνου δηλαδή που θα πάρει τη δουλειά.
Η ΣΤΑΣΥ ΑΕ διενεργεί δύο διαγωνισμούς για να αναθέσει τη διαφημιστική εκμετάλλευση  των συρμών καθώς και των πλαισίων (panels) που βρίσκονται στους σταθμούς του Αττικό μετρό και του τραμ και το σκανδαλώδες έγκειται στο γεγονός ότι προκειμένου να προσδιορίσει ένα χαμηλό τίμημα –γιατί άραγε και προς όφελος ποίου;– τεμαχίζει το δυναμικό των διαθέσιμων μέσων, άρα και την πιθανότητα είσπραξης μεγαλύτερου τιμήματος.
 
  •  Το Αττικό μετρό από ένα σύνολο εξήντα έξι (66) διαθέσιμων μέσων βγάζει σε διαγωνισμό τα τριάντα (30), δηλαδή ένα ποσοστό της τάξεως του 45% περίπου, χωρίς να αναφέρει το πραγματικό δυναμικό του (τους 66 συρμούς).
  • Ο ΗΣΑΠ από ένα σύνολο σαράντα τριών (43) διαθέσιμων μέσων βγάζει σε διαγωνισμό τα δέκα (10), δηλαδή ένα ποσοστό της τάξεως του 23% περίπου.
  • Το Τραμ από ένα σύνολο τριάντα πέντε (35) διαθέσιμων μέσων βγάζει σε διαγωνισμό τα είκοσι (20), δηλαδή ένα ποσοστό της τάξεως του 57% περίπου.

Με λίγα λόγια, αυτό που φαίνεται είναι πως 
για να δικαιολογηθεί το χαμηλότερο τίμημα που ζητείται, σε σχέση με αυτό που πραγματικά θα μπορούσε να ζητηθεί, ανακοινώνεται πως διατίθεται στους διαγωνισμούς τεμαχισμένο το δυναμικό των διαθέσιμων μέσων. ΄Ετσι, συνολικά, από ένα σύνολο εκατόν σαράντα τεσσάρων (144) μέσων, αντικείμενο του διαγωνισμού γίνονται τα εξήντα (60), δηλαδή μόλις το 41%.
Κάποιοι θα πουν πως μέρος του στόλου των μεταφορικών μέσων υπολογίζεται εκτός λειτουργίας λόγω τακτικής συντήρησης. Ναι, αυτό ισχύει, σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να αφορά σε ποσοστό που αγγίζει το 59%.
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Πως ο μελλοντικός ανάδοχος θα δεσμεύσει έναν στόλο 144 οχημάτων, πληρώνοντας τίμημα για 60 ΜΟΝΟΝ οχήματα!

Πώς προωθείται μια τόσο σκανδαλώδης συμφωνία;
Αν και δίνεται προς εκμετάλλευση, όπως προαναφέραμε, ένα ποσοστό μόνο του πραγματικού δυναμικού του Αττικό Μετρό, του Ηλεκτρικού και του Τραμ, το υπόλοιπο αποκλείεται από τη δυνατότητα να αποφέρει οικονομικό όφελος στον οργανισμό.
Στους διαγωνισμούς αναφέρεται πως τα υπόλοιπα μέσα δεν μπορούν να δοθούν για εκμετάλλευση παρά μόνον σε αυτόν που θα έχει πάρει την εκμετάλλευση του 41% (!), χωρίς καμία δέσμευση από αυτόν ότι θα τα χρησιμοποιήσει, άρα και ότι θα εισφέρει με κάποιο τρόπο στα έσοδα του οργανισμού.

Οι συρμοί που θα βρίσκονται εκτός του διαγωνισμού, θα μπορούν να δίνονται, σε περίπτωση που υπάρχει αυξημένη ζήτηση, μόνον στον ανάδοχο με τίμημα βάση του τρέχοντος τιμοκαταλόγου με έκπτωση 10%. Κι εδώ όμως, μοιάζει λίγο περίεργη η αναφορά. Γιατί άραγε; Μήπως ο μη προσδιορισμός του τιμοκαταλόγου κρύβει κάποια σκοπιμότητα;
Γιατί δίνεται επιπλέον έκπτωση για κάτι που θα γίνεται ευκαιριακά και μόνον όταν υπάρχει επιπλέον ζήτηση, όταν η λογική λέει ότι θα πρέπει να γίνεται ακριβώς το αντίθετο; Μήπως με αυτό τον τρόπο ευνοείται σκανδαλωδώς ο μελλοντικός ανάδοχος;

Το σκάνδαλο σε νούμερα

Ο διαγωνισμός για τους συρμούς:
ΕΊΔΟΣ ΜΕΣΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΣΥΡΜΟΙ ΠΡΟΣ ΔΙΑΘΕΣΗ ΚΑΤΑ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ 66 49 30
ΗΣΑΠ 43 39 10
ΤΡΑΜ 35 35 20
ΣΥΝΟΛΑ 144 123 60
Ας δούμε, όμως, το σκάνδαλο σε αριθμούς.

Αν συγκρίνει κάποιος τις τιμές με τις οποίες σήμερα διατίθενται οι συρμοί, σε σχέση με αυτούς που αναφέρονται στον διαγωνισμό, προκύπτει μία τεράστια διαφορά:
Σημερινή τιμή διάθεσης συρμού για ένα μήνα: 10.000 ευρώ.
Διάθεση συρμού για ένα μήνα (όπως προκύπτει από τον διαγωνισμό για τους 144 συρμούς): 935ευρώ.
Πώς προκύπτει αυτή η τεράστια διαφορά;
Το τεύχος (διαγωνισμός) θέτει ως ελάχιστο 4ετές τίμημα τα 6.465.187,50 ευρώ, ήτοι ετήσιο τίμημα 1.616.297.
Μέσο μηνιαίο τίμημα για 60 συρμούς (όσοι διατίθενται σήμερα): 1.616.297 ευρώ/12 μήνες /60 συρμοί = 2.245 ευρώ
Μέσο μηνιαίο τίμημα για 123 συρμούς (σύμφωνα με το δημοσιευμένο  στο τεύχος διαγωνισμού δυναμικό-διαθεσιμότητα): 1.616.297ευρώ/12 μήνες /123 συρμοί = 1.095 ευρώ.
Μέσο μηνιαίο τίμημα για 144 συρμούς (πραγματικό δυναμικό): 1.616.297 ευρώ/12 μήνες /123 συρμοί = 935ευρώ.
Συνοπτικά, ο ανάδοχος με τον νέο διαγωνισμό θα πληρώσει για 60 μέσα αλλά θα εκμεταλλευτεί 144. Στην ουσία, το μηνιαίο τίμημα θα του έρθει 935 ευρώ, όταν σήμερα αυτό κυμαίνεται στα 10.000 ευρώ. Αν και είναι λογικό να υπάρχει μείωση του μηνιαίου τιμήματος, αφού η συμφωνία θα γίνει για 4 χρόνια, δικαιολογείται μια τόσο τρομακτική διαφορά;      

Β. Διαγωνισμός για διαφημιστικά πλαίσια:
Σήμερα  υπάρχουν τοποθετημένα  διαφημιστικά πλαίσια σε 17 σταθμούς του δικτύου. Αυτά τα πλαίσια δίνονται προς αποκλειστική εκμετάλλευση με ένα εξαιρετικά χαμηλό τίμημα. Πέρα από το ύψος του τιμήματος, για το οποίο κάποιος θα μπορούσε να εγείρει ενστάσεις, το πρόβλημα γίνεται μεγαλύτερο μιας και η αποκλειστική εκμετάλλευση που θα προκύψει, μετά την κατακύρωση του διαγωνισμού, ουσιαστικά απαγορεύει στον οργανισμό να εκμεταλλευτεί, άρα να έχει περισσότερα έσοδα, τους υπόλοιπους σταθμούς στους οποίους δεν υπάρχουν πλαίσια.
Τελικά οι δύο διαγωνισμοί, οι οποίοι για άγνωστους λόγους έχουν αναβληθεί τρεις φορές, είναι προς το συμφέρουν του οργανισμού και κατ’ επέκταση του δημοσίου;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

https://www.meapopsi.gr/2021/06/blog-post_89.html#more